sales [at] tntiran.com
82444 (021)

همه‌چیز درباره واردات پوشاک به ایران

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: آموزشی, واردات کالا
همه چیز درباره واردات پوشاک به ایران

پوشاک، از آن دسته کالاهایی است که هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد و در سبد خرید اقشار مختلف جامعه جایگاهی ثابت دارد. این موضوع در ایران نیز صدق می‌کند و بازار پوشاک، چه زنانه و مردانه و چه بچگانه، همواره مشتریان خاص خود را دارد.

بالا بودن تقاضا برای پوشاک، فرصتی مناسب برای تاجران ایجاد کرده است تا از طریق واردات پوشاک به ایران، به این بازار پرسود ورود کنند. اگرچه تولیدات داخلی نیز بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار را تامین می‌کنند، اما جذابیت برندهای خارجی و قیمت‌های پایین‌تر، مشتریان بسیاری را به سمت کالای وارداتی سوق می‌دهد.

در کنار رونق تجارت قانونی پوشاک، موضوع قاچاق این کالا نیز به عنوان یک معضل اقتصادی مطرح است. قاچاق پوشاک، نه تنها به تولید داخلی آسیب می‌رساند، بلکه منجر به خروج ارز از کشور و از دست رفتن فرصت‌های شغلی می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم این مطلب از مجله خبری پست بین المللی تی ان تی ایران را به ارائه توضیحاتی درباره قوانین واردات پوشاک به ایران و مراحل و شرایط فرآیند واردات لباس اختصاص دهیم. اگر قصد ورود به بازار پر رونق واردات لباس را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط واردات لباس به ایران

سال‌هاست که تحریم‌های بین‌المللی و قوانین سخت‌گیرانه گمرک ایران، ‌مانعی بزرگ بر سر راه واردات پوشاک برند به کشورمان ایجاد کرده است. در سال ۱۳۹۷، دولت در راستای اصلاحات ارزی و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، ‌واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، از جمله پوشاک را ممنوع کرد.

یکی از اهداف این ممنوعیت، ‌حمایت از تولید داخلی و رونق آن عنوان شد. اما منتقدان این طرح معتقدند که با حذف رقابت خارجی، ‌تولیدکنندگان داخلی انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نخواهند داشت. ‌از سوی دیگر، ‌این پرسش مطرح می‌شود که آیا توان تولید داخلی برای پاسخگویی به تمام نیازهای بازار کافی است؟

انواع مختلف لباس ها و واردات لباس

با وجود ممنوعیت‌ها، ‌واردات پوشاک برند به ایران به طور کامل متوقف نشده است، ‌اما این کار با تعرفه‌های بسیار بالا و حجم محدودتر انجام می‌شود. ‌واردکنندگان اصلی پوشاک برند به ایران، ‌کشورهایی مانند چین و ترکیه هستند.

جهت دریافت خدمات در زمینه واردات کالا از چین و دیگر کشور‌ها، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

از سوی دیگر باید بپذیریم که قاچاق، ‌پدیده‌ای انکارناپذیر در صنعت پوشاک ایران است و سالانه حجم قابل‌توجهی از بازار داخلی توسط اجناس قاچاق اشغال می‌شود. ‌کالاهایی که بدون طی کردن مراحل قانونی، ‌به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند.

واردات مسافری نیز به یکی از روش‌های رایج برای ورود پوشاک به کشور تبدیل شده است. بسیاری از افراد با سوءاستفاده از این رویه، ‌لباس‌های زیادی را به کشور وارد می‌کنند و از این طریق سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند.

واقعیت این است که کم بودن تعرفه واردات در مناطق آزاد، ‌آنها را به محلی جذاب برای واردکنندگان پوشاک تبدیل کرده است و ‌واردکنندگان می‌توانند با قیمتی مناسب‌تر و بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی زیاد، ‌انواع لباس‌ها را از طریق مناطق آزاد وارد کشور کنند.

واردات پوشاک از مناطق آزاد تجاری

بدون شک واردات لباس به شکل غیر قانونی و قاچاق، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت، از جمله پیامدهای قاچاق لباس میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • از دست رفتن فرصت های شغلی در صنعت پوشاک
  • کاهش کیفیت پوشاک به دلیل عدم نظارت
  • افزایش قیمت پوشاک داخلی
  • از دست رفتن حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان
  • خروج بی رویه منابع ارزی به خارج از کشور

اما چگونه میتوان به شکل قانونی پوشاک وارد ایران کرد و راهکار واردات قانونی لباس به ایران چیست؟

مراحل قانونی واردات لباس

همانند هر کالای دیگری، واردات لباس نیز باید تحت نظارت گمرک و با رعایت مقررات آن انجام شود. اخذ مجوزهای لازم از گمرک، اولین قدم برای ورود به این تجارت پرسود است. اگر بخواهید مراحل قانونی واردات لباس به ایران را طی کنید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

دریافت کارت بازرگانی

اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت و واردات لباس، ‌ارتباط با شرکت‌های بازرگانی و اخذ کارت بازرگانی است. این کارت به شما هویت قانونی برای انجام فعالیت‌های تجاری اعطا می‌کند.

در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با مراحل واردات کالا، مطلب آن را در بلاگ تی ان تی مطالعه کنید.

دریافت کارت بازرگانی برای واردات لباس

داشتن مجوزهای لازم

پس از دریافت کارت بازرگانی، ‌باید مدارک و مجوزهای لازم برای واردات را جمع‌آوری کنید. اظهارنامه گمرکی، لیست عدلبندی، بارنامه، پروفرما، فاکتور خرید، بیمه نامه، قبض انبار و … از جمله این مدارک هستند.

مدارک لازم برای واردات قانونی لباس

انتخاب روش حمل مناسب

انتخاب روش حمل مناسب برای ارسال بار، ‌از دیگر مراحل مهم در فرآیند واردات لباس است. حمل دریایی، زمینی و هوایی، ‌سه روش رایج برای ارسال بار بین‌المللی هستند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها به عواملی مانند فاصله کشور مبدا و مقصد، زمان تحویل بار، هزینه و … بستگی دارد.

مطلب معرفی انواع روش‌های حمل و نقل بین‌المللی را از ما بخوانید.

انواع مختلف روش‌های حمل و نقل هوایی،زمینی و دریایی برای واردات لباس

عبور از سد گمرک

پس از انتخاب روش حمل و ارسال بار، ‌نوبت به اخذ تأیید از بازرسان گمرک و بررسی دقیق اسناد و مدارک می‌رسد. این مرحله، ‌یکی از مراحل حساس و کلیدی در فرآیند واردات لباس است.

یک مرد در حال عبور از سد گمرک برای واردات لباس

ترخیص لباس از گمرک

ترخیص کالا از گمرک، ‌آخرین مرحله از مراحل واردات لباس است. این فرآیند، ‌به دلیل پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود، ‌نیازمند دانش و تخصص کافی است. عدم آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک، ‌ممکن است منجر به تأخیر و بروز مشکلات متعددی شود.

انواع مختلف لباس برای واردات

تعرفه واردات لباس چقدر است؟

تعرفه واردات، ‌نوعی مالیات و عوارض است که دولت‌ها به منظور حمایت از تولید داخلی و کسب درآمد از تجار، ‌از آنها دریافت می‌کنند. در سال‌های اخیر، ‌واردات انواع لباس (زنانه، مردانه و بچگانه) با جنس‌های مختلف، ‌مشمول تعرفه شده است.

در حال حاضر، ‌لباس در گروه کالایی ۱۰ قرار دارد و سود بازرگانی آن دو برابر است. به این معنی که برای واردات لباس، ‌علاوه بر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ‌باید ۱۴۶ درصد تعرفه نیز به گمرک پرداخت شود.

در چند سال گذشته، ‌وزارت صمت برای مقابله با قاچاق کالا، ‌پیشنهاد کاهش ۵۵ درصدی تعرفه واردات لباس را ارائه داده است.

با این وجود همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ‌بسیاری از تجار ایرانی برای فرار از تعرفه‌های سنگین گمرکی، ‌به واردات لباس از طریق مناطق آزاد روی آورده‌اند. این مناطق به دلیل مزایایی مانند تعرفه‌های پایین و سرعت بالای حمل‌ونقل، ‌به گزینه‌ای جذاب برای تجار تبدیل شده‌اند.

محاسبه تعرفه واردات لباس

درک نیازهای مردم و آشنایی با مدهای روز، برای موفقیت در واردات لباس از مناطق آزاد کافیست، چرا که انتخاب کالای باکیفیت و متناسب با سلیقه مردم، ‌موفقیت یک وارد کننده لباس تضمین می‌کند. از طرف دیگر حمل و نقل لباس با کمترین هزینه و پرداخت تعرفه های پایین گمرکی حاشیه سود بالایی را برای واردکنندگان کالا از مناطق آزاد رقم زده است.

واردکنندگان با استفاده از مزایای مناطق آزاد، ‌می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های اضافی برای خرید و واردات لباس، ‌کالاهای خود را به کشور وارد کنند. به این ترتیب، ‌قیمت تمام شده لباس در منطقه آزاد با قیمت آن در داخل کشور برابری می‌کند.

این موضوع باعث شده است که بازرگانان ایرانی بدون توجه به تحریم‌های بین‌المللی و با استفاده از قوانین مناطق آزاد، ‌اجناس خود را بدون پرداخت تعرفه وارد کنند و نیازی به مراجعه به سراغ کشور تولید کننده نروند!

آگاهی از هزینه‌های واردات لباس به ایران

علاوه بر تعرفه‌های گمرکی و هزینه‌های ترخیص کالا، ‌واردات لباس با هزینه‌های پنهان دیگری نیز همراه است که هر تاجری باید از آنها آگاه باشد و برای آنها برنامه‌ریزی کند.

هرچند لباس، ‌بازاری پررونق و همیشگی دارد، ‌اما باید مراقب بود که هزینه‌های واردات لباس از حد معقول فراتر نروند.

هر تاجری باید با توجه به نوع کالای خود، ‌مراحلی مانند خرید محصول، ثبت سفارش، اخذ مجوزها، حمل‌ونقل بار، بازرسی‌های کیفی و کمی، بسته‌بندی، انبارداری، ایجاد پایگاهی برای خرید و فروش در بازار داخلی و خارجی و … را طی کند. هر یک از این مراحل، ‌هزینه‌ای را به تاجر تحمیل می‌کند. بدیهی است که طی کردن هریک از این مراحل، برای یک تاجر خرج می‌تراشد.

از سوی دیگر نوسانات ارز و تحریم‌های بین‌المللی نیز از دیگر عواملی هستند که می‌توانند قیمت‌ها و تعرفه‌ها را به طور سالانه تغییر داده و محاسبه دقیق هزینه‌ها را دشوار کنند.

برررسی و محاسبه هزینه واردات لباس به ایران

آیا واردات لباس، به تولیدکنندگان داخلی ضربه میزند؟

بسیاری معتقدند که واردات لباس، ‌به خصوص البسه باکیفیت و برند، ‌به بازار داخلی و تولیدکنندگان ایرانی آسیب می‌زند. اما این دیدگاه، ‌تمام جوانب موضوع را در نظر نمی‌گیرد. در ادامه دلایلی را مطرح میکنیم که نشان میدهد واردات لباس چگونه میتواند بازار پوشاک داخلی را رونق دهد:

  • رقابت، ‌دلیلی برای ارتقای کیفیت

رقابت بین پوشاک داخلی و خارجی، ‌هر دو را به ارتقای کیفیت و تنوع محصولات خود برای جلب نظر مشتری، ‌وادار می‌کند. واردکنندگان نیز برای حفظ سهم خود در بازار، ‌به دنبال شناسایی و عرضه لباس‌های باکیفیت خواهند بود.

  • افزایش تنوع و آشنایی با الگوهای بین المللی

برندهای خارجی با سابقه طولانی فعالیت در سطح بین‌المللی، ‌تجربه و دانش عمیقی در زمینه طراحی و تولید لباس دارند. طراحان داخلی با الگوگیری از این نمونه‌ها، ‌می‌توانند خلاقیت و مهارت خود را ارتقا دهند.

  • ایجاد فرصت‌های شغلی

واردات پوشاک به عنوان یک فعالیت اقتصادی، ‌نیازمند نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف از جمله بازاریابی، ‌فروش، ‌انبارداری و … است. این امر می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور کمک کند.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره واردات پوشاک به ایران صحبت کردیم و مراحل آن را توضیح دادیم. همچنین شرایط واردات لباس به صورت قانونی را بیان کردیم و درباره تعرفه ها و هزینه های پنهان فرآیند واردات لباس توضیحاتی دادیم. نشان دادیم که ممنوعیت واردات پوشاک برند، ‌راه حلی مناسب برای حمایت از تولید داخلی نیست. ‌این سیاست نه تنها به نفع مصرف‌کنندگان نیست، ‌بلکه در بلندمدت به صنعت پوشاک کشور نیز آسیب خواهد رساند. امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره واردات لباس در اختیار شما قرار داده باشد.

سوالات متداول

آیا واردات لباس به ایران ممنوع است؟

گمرک ایران، لباس را به عنوان یکی از کالاهای ممنوعه برای واردات اعلام کرده است. اما در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان به شکل غیرقانی و غیر رسمی، واردات پوشاک را انجام میدهد.

بهترین کشورها برای واردات لباس شامل چه کشورهایی می‌شود؟

چین، ترکی و دبی در حال حاضر بهترین کشورها برای واردات لباس به ایران هستند.

آیا دولت برای واردات پوشاک ارز مبادله‌ای تخصیص می‌دهد؟

خیر، با توجه به این که ارز مبادله‌ای تنها به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد، متقاضیان واردات پوشاک باید از ارز آزاد برای این کار استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها