sales [at] tntiran.com
82444 (021)

واردات مواد غذایی و خوراکی به ایران از خارج از کشور

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: آموزشی, واردات کالا
واردات مواد غذایی و خوراکی به ایران از خارج از کشور

گاهی اوقات به دلایلی همچون کمبود برخی از مواد غذایی یا تغییرات فصلی و عدم کشت، واردات مواد غذایی بهترین راه‌حل خواهد بود. از آنجایی که بسیاری از مواد غذایی فاسدشدنی هستند، واردات و ترخیص آن‌ها از گمرک باید تحت نظارت سازمان استاندارد انجام شود و این سازمان، سلامت کالاها را تضمین کند. اگر کالا توسط اداره استاندارد تائید نشود، هنگام ترخیصش از گمرک مشکلاتی پیش خواهد آمد. در این مطلب از پست تی ان تی ایران قصد داریم در خصوص انواع روش‌های واردات مواد غذایی به ایران و نحوه ترخیص مواد غذایی از گمرک صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

دلایل نیاز به واردات مواد غذایی به ایران چیست

به دلایل بسیاری یک کشور برای اینکه بتواند مواد غذایی مردم خود را تهیه کند، اقدام به واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر می‌کند. به دلیل اهمیت مسئله غذا در هر جامعه و هر کشوری، در ادامه قصد داریم به دلایل نیاز به واردات مواد غذایی به ایران بپردازیم.

خشکسالی

خشکسالی یکی از دلایل نیاز به واردات مواد غذایی

از مهم‌ترین دلایلی که باعث واردات مواد غذایی به کشور می‌شود. می‌توان به خشکسالی اشاره کرد کشورهایی که به دلیل کمبود آب دچار خشکسالی می‌شوند، قادر به کشاورزی نیستند و نمی‌توانند محصولات بسیار مهمی ازجمله غلات مورد نیازشان را تهیه کنند. در چنین شرایطی بهترین راه واردات برنج، گندم، جو و غیره است.

آب‌وهوا

هر کشوری آب‌وهوای خاصی دارد و به این دلیل شاید نتوان تمامی مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز را در آن کشور تهیه کرد. در چنین شرایطی بهترین راه واردات محصولاتی خواهد بود که به دلیل شرایط آب‌وهوایی امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد.

کمبود مراتع

کمبود مراتع مورد نیاز برای تولید دام، مورد مهم دیگری است که منجر به واردات مواد خوراکی خواهد شد. خشکسالی های ایجاد شده و همچنین پرورش بی‌رویه دام و طیور می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کنند. برای جلوگیری از بروز چنین مسئله‌ای و همچنین تامین گوشت مورد نیاز روزانه کشور، بهترین راه واردات مواد پروتئینی خواهد بود.

جمعیت زیاد

جمعیت زیاد، از دلایل نیاز به واردات مواد غذایی

جمعیت زیاد نیز می‌تواند منجر به واردات مواد خوراکی به کشور شود. وقتی تولیدات داخل کشور نتواند پاسخگوی نیاز روزانه جمعیت باشد، بهترین راه تامین مواد غذایی از دیگر کشورهاست.

قیمت مناسب

اگر تهیه مواد غذایی در داخل کشور به هزینه بالایی نیاز داشته باشد، هنگام توزیع در بازار نیز با قیمت بالایی توزیع می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان با واردات مواد غذایی با قیمت مناسب به اقشار کم‌درآمد جامعه کمک کرد.

راهنمای واردات و ترخیص مواد غذایی از گمرک

واردت و ترخیص مواد غذایی

تمامی چاشنی‌ها و خوراکی‌ها ازجمله ماکارونی، سس، پاستا، لبنیات، انواع کنسرو، ژامبون، سوسیس، شکلات، قهوه، چیپس، پفک، ادویه‌جات، برنج، گوشت و غیره می‌توانند وارد ایران شوند؛ اما برای واردات آن‌ها باید قوانین و مقرراتی را که از سمت ترخیص‌کار مواد غذایی اعمال می‌شود رعایت کنید.

واردات مواد غذایی بیشتر از کشورهای اروپایی انجام می‌شود. همچنین مواد غذایی ایران به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و امارات متحده عربی صادر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین صادرات خشکبار

برای ترخیص مواد غذایی از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

برای واردات مواد غذایی به ایران و همچنین ترخیص این مواد از گمرک به ارائه مدارکی نیاز است که در سه دسته زیر جای می‌گیرند:

دسته اول: مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به کالا

مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی از گمرک

برای این منظور به مدارک زیر نیاز است:

  • ترخیصیه کالا
  • قبض انبار
  • بارنامه: منظور از بارنامه سندی است که در آن مشخصات کلی کالا از جمله تعداد کانتینر، بسته‌ها و وزن خالص کالا درج می‌شود.
  • پیش‌فاکتور یا پروفرما: در پیش‌ فاکتور اطلاعاتی شامل نشانی فروشنده، نام خریدار، نوع کالا، مقدار کالا، تعدادکالا و قیمت کالا گنجانده می‌شود.
  • فاکتورکالا
  • فهرست عدل بندی: منظور از فهرست عدل بندی اسنادی است که کاربرد آن زمانی است که کالای واردشده بیش ازیک بسته بوده و محتویات گوناگونی داشته باشد.
  • گواهی مبدأ: گواهی مبدأ به سندی گفته می‌شود که در آن مواردی همچون مشخصات کالای خریدارشده، نام کشورسازنده، تعدادکالا، وزن کالا، نوع بسته‌بندی و غیره را قید می‌کنند و معمولا توسط اتاق بازرگانی صادر می‌شود.
  • ثبت سفارش بازرگانی: به منظور واردات موادغذایی به کشورایران، باید مجوزهایی از بازرگانی دریافت شود.
  • بیمه‌نامه کالا: دلیل نیاز به بیمه‌نامه این است که از کالای شما در برابر خطرات احتمالی محافظت شود. نکته‌ای که باید به آنت وجه داشته باشید این است که تاریخ بیمه‌نامه باید همزمان یا قبل از تاریخ حمل کالا باشد و مبلغ بیمه‌نامه نیز باید حداقل برابر با ارزش کالا باشد.
  • گواهینامه استاندارد
  • مجوزهای قانونی: برای اینکه بتوانید موادغذایی را ازگمرک ترخیص کنید به مجوزهایی مانند بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی فرهنگ، ارشاد و غیره نیاز خواهید داشت.
  • گواهی بازرسی کالا: منظور از این گواهی سندی است که یکی از سازمان‌های بازرگانی آنرا صادر می‌کند و نشان می‌دهد که کالای ثبت سفارش شده و حمل شده یکسان هستند.

دسته دوم: مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به صاحب کالا

مدارک مورد نیاز در دست یک مرد برای ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به صاحب کالا

برای این منظور به مدارک زیر نیاز است:

  • اصل کارت بازرگانی: به منظور احراز هویت در گمرک باید کارت بازرگانی ارائه دهید. از طرف دیگر، ترخیص مواد غذایی از گمرک و همچنین واردات موادغذایی به ایران نیازمند ارائه اصل کارت بارگانی است. لازم به ذکر است این کارت را اتاق بازرگانی و صنایع و معادن صادر می‌کند.
  • اصل کارت ملی
  • کپی تمام صفحات کارت بازرگانی
  • کپی تمام صفحات کارت ملی مربوط به صاحب کالا

دسته سوم: مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی از گمرک مربوط به نماینده صاحب کالا یا ترخیص‌کار

فردی در حال تکمیل مدارک مورد نیاز برای ترخیص مواد غذایی از گمرک

برای این منظور به مدارک زیر نیاز است:

  • اصل وکپی کارت ملی
  • اصل وکالت‌نامه محضری
  • کپی وکالت‌نامه
  • کپی معرفی‌نامه
  • کپی دفترچه

برای صادرات و واردات مواد غذایی از کدام روش‌های حمل‌ونقل استفاده می‌شود؟

انواع روش‌های حمل و نقل برای صادرات و واردات مواد غذایی

شرایط حمل‌ونقل مواد غذایی با حمل‌ونقل سایر بارها متفاوت است. در طول فرایند واردات مواد غذایی مواردی مانند دما و رطوبت ظروف حمل، نحوه بسته‌بندی و سرعت انتقال محموله بیشتر از هر چیز اهمیت دارد. انتخاب بهترین شیوه حمل‌و‌نقل یکی از مهم‌ترین مواردی است که تحویل سالم بار را ضمانت می‌کند. به طور کلی انواع شیوه‌های حمل‌ونقل مواد غذایی شامل حمل بار هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی استفاده می‌شود.

  • حمل‌و‌نقل دریایی مواد غذایی: این روش برای کالاهای فسادناپذیر و مسافت‌های دور است. انواع کشتی‌ها و وسایل نقلیه دریایی متناسب با حمل مواد غذایی فاسد نشدنی، بهترین شرایط را برای انتقال سالم بار فراهم می‌کنند.
  • حمل‌و‌نقل هوایی مواد غذایی: این روش سریع‌ترین شیوه ارسال مواد غذایی به خارج از کشور است. این شیوه بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازرگان از نظر زمانی دچار محدودیت باشد یا مانند واردات دارو، ماده مورد‌نظر فاسد‌شدنی محسوب شود.
  • حمل‌ونقل زمینی مواد غذایی: حمل بار زمینی از طریق کامیون‌ها و خطوط راه‌آهن انجام می‌شود.
  • حمل‌ونقل ریلی مواد غذایی: در این شیوه حمل‌ونقل مواد غذایی با ماشین یا قطار‌های یخچال‌دار جابجا می‌شود تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری شود.

برای ترخیص مواد غذایی باید به چه نکاتی توجه شود

واردات و ترخیص مواد غذایی

تاجران و بازرگانانی که قصد واردات مواد غذایی به ایران را دارند، باید برای صدور مجوز واردات به ایران، مدارکی را که کمیته بهداشت می‌خواهد به شکل حضوری ارائه دهند. سپس، کمیته بهداشت اسناد ارائه شده را مورد بررسی قرار می‌دهد که این مدارک درنهایت باید تائید سفارشات جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند.

از طرف دیگر، به منظور ترخیص مواد غذایی از گمرک، دریافت پروانه واردات مواد غذایی به ایران از طرف کشورهای مبدایی که کمیته بهداشتی ارائه می‌کند، ضروری است.

در مرحله بعد، وقتی اسناد و مدارک مورد تائید قرار گرفتند، تاجران می‌توانند مراحل واردات کالا به ایران را طی کنند. لازم به ذکر است در صورت مشکل‌دار بودن اسناد یا عدم تائید توسط مقامات پزشکی و بهداشتی، واردات کالا با مشکل مواجه خواهد شد. به طور کلی برای اینکه مواد غذایی به راحتی ترخیص شود، لازم است نکاتی را رعایت کنید و مدارک زیر را ارائه دهید.

  • وارد کننده کالا باید با داشتن مهر و امضای مدیرعامل سازمان واردکننده، درخواست کتبی برای صدور مجوز ترخیص موادغذایی از گمرک ارائه دهد.
  • بازرگان باید هنگام ترخیص موادغذایی ازگمرک، اصل فاکتور را همراه خودش داشته باشد.
  • تاجر باید برای درخواست مجوز واردات مواد غذایی به ایران، اصل فاکتور و همچنین دو برگ ازتصویرهای سربرگ ازسازمان تولیدکنندگان کالا را به کمیته بهداشتی تحویل دهد.

ترخیص مواد غذایی از گمرک چه مدت طول می‌کشد

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

مدت زمان ترخیص مواد غذایی از گمرک بر سوددهی کالا تاثیرگذار است؛ زیرا ممکن است تاریخ انقضای ماده غذایی کمتر شود یا ماده غذایی خراب شود و دیگر قابل استفاده نباشد و کل سرمایه وارد کننده از بین برود.

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، فرآیند ترخیص پیچیده است و مدت زمان آن هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. حتما شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که حجم زیادی از مواد غذایی در گمرک خراب شده و تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است. دلیل به وجود آمدن چنین مشکلی، آشنا نبودن افراد با پروسه ترخیص کالا و به‌ویژه مواد غذایی از گمرک است. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود کار را به افراد ماهر و باتجربه بسپارید. نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفت. این زمان معمولا از چند روز تا چند ماه متغیر است.

سخن پایانی

امروزه صادرات و واردات مواد غذایی رونق گرفته و ایران نیز بسیاری از محصولات مورد نیازش را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. واردکنندگان مواد غذایی برای این کار باید مجوزهای لازم و همچنین تاییدیه سلامت کالا را از سازمان مواد غذایی و دارو دریافت کنند. اخذ پروانه مواد غذایی برای واردات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از اینکه مراحل واردات و خرید کالا تائید شد، کالا به گمرک ایران ارسال می‌شود و وارد کننده باید جهت ترخیص آن اقدام کند.

جهت دریافت خدمات در زمینه حمل کالا وارداتی از ایتالیا و دیگر کشورها با کارشناسان ما در پست تی ان تی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

برای ترخیص مواد غذایی از گمرک به چه مدارکی نیاز است؟

از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص انواع مواد غذایی از گمرک می‌توان به گواهی ترخیصیه کالا، قبض انبار، بیمه‌نامه، بارنامه، فاکتور کالا، پکینگ لیست، گواهی مبدأ، کد ثبت سفارش کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی کالا، ارائه اصل کارت بازرگانی و… اشاره کرد.

مهم‌ترین مواد غذایی که تاکنون به کشور وارد شده است شامل چه مواردی می‌شود؟

ازجمله مواد غذایی پراهمیتی که به کشور وارد شده است می‌توان به مواردی مانند روغن‌های خوراکی، واردات کره، واردات ادویه و. اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها