sales [at] tntiran.com
82444 (021)

بررسی مراحل حمل و نقل هوایی

پست سریع بین المللی TNT > اخبار > بررسی مراحل حمل و نقل هوایی

بررسی مراحل حمل و نقل هوایی

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: Uncategorized @fa, آموزشی, حمل‌ و نقل
بررسی مراحل حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از اصلی‌ترین روش‌های انتقال کالا و مسافران بوده که نقش بسیار مهمی نیز در اقتصاد جهانی دارد. این روش، با سرعت و امنیت بالا، گزینه‌ای ایده‌آل برای مسافربری و حتی انتقال بارهای مختلف یا مواد غذایی به سراسر جهان، شناخته شده است. از جمله مزایای حمل و نقل هوایی می‌توان به سرعت بالا، امنیت بالا و تحویل‌دهی هر چه زودتر اجناس اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که، این صنعت تحت قوانین سختی قرار دارد که به منظور امنیت مسافران و بارها اجرا می‌شود. قوانین حمل و نقل هوایی شامل مقرراتی برای بسته ‌بندی و بارگیری، محدودیت‌هایی برای حمل کالا و قوانینی دیگر برای جلوگیری از حوادث احتمالی است. هدف این مقاله از پست تی ان تی بررسی مراحل حمل و نقل هوایی و در اختیار گذاشتن راهنمایی‌هایی لازم، به شما عزیزان است.

بررسی مراحل حمل و نقل هوایی

گام اول؛ رزرو هواپیما: اولین مرحله در انتقال کالا، انتخاب هواپیمای مناسب و رزرو آن است. این هواپیما باید با توجه به نوع کالا، ابعاد و ویژگی‌های ظاهری مرسوله، مناسب انتخاب شود تا انتقال و تحویل‌دهی مرسوله به موقع و سالم صورت گیرد.

گام دوم؛ تحویل بار: تحویل بار به متصدی حمل و نقل، که می‌تواند عضو شرکت هواپیمایی یا شرکت ثالث و واسطه باشد و مسئولیت بارگیری و آماده ‌سازی مرسوله را بر عهده دارد.

گام سوم؛ بسته بندی محصولات: بسته‌بندی مرسولات با توجه به ویژگی‌های ماهیتی و ظاهری، نوع هواپیما و فاصله میان مبدا و مقصد باید انجام شود تا امنیت و سلامت کالا در طول مسیر ضمانت شود. مسئولیت بسته‌بندی صحیح بار برای حمل و نقل هوایی به عهده فرستنده است.

گام چهارم؛ بارگیری و صدور بارنامه: بارنامه سندی است که مشخصات مرسوله و اطلاعات طرفین شامل فرستنده و گیرنده در آن درج شده و اجازه ورود مرسوله به کشور مقصد را فراهم می‌کند.

گام پنجم؛ حمل بار تا مقصد: مرحله اصلی در انتقال مرسوله، حمل آن به مقصد است که ممکن است به دو صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

گام ششم؛ تخلیه بار: تخلیه بار به معنای خارج شدن مرسوله از هواپیما و انتقال آن به فرودگاه مقصد است. پس از رسیدن بار شما به مقصد، می‌توانید برای دریافت آن، با شرکت هواپیمایی مورد نظر تماس بگیرید یا از طریق اینترنت و آنلاین، از رسیدن بار به مقصد مطمئن شوید.

گام هفتم؛ تحویل بار از گمرک: ترخیص مرسوله از گمرک به معنای دریافت اجازه ورود مرسوله به کشور مقصد است و برای تحویل بار در مقصد، مدارک و کارت شناسایی معتبر شامل کارت ملی و بارنامه الزامی است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است قوانین فرودگاه‌های کشورهای مختلف، متفاوت باشد؛ بنابراین، قبل از هر اقدامی برای دریافت بار، از قوانین فرودگاه مقصد مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: انواع حمل و نقل هوایی در یک نگاه

پروسه و مراحل حمل و نقل بار به روش هوایی

انواع مختلف حمل بار به صورت هوایی

در حمل بار هوایی، دو روش اصلی وجود دارد که شامل (کارگو) و (فریت) می‌شود:

  1. حمل بار هوایی کارگو: این روش معمولا برای موارد تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. بارهای تجاری ممکن است شامل محموله‌هایی مانند کالاهای فروخته شده، موادی که نیازمند به سرعت بالا در تحویل‌دهی دارند (مانند مواد غذایی فاسد شدنی) یا مواد مختلفی که برای تولید محصولات مورد نیاز هستند، باشد. برای حمل بار به این روش، معمولا نیاز به داشتن مجوز بازرگانی، تاییدیه‌ها و اظهارنامه صادراتی و وارداتی دارید.
  2. حمل بار هوایی فریت: در این روش، مسافران می‌توانند مقدار محدودی بار همراه خود حمل کنند و در صورت داشتن بار اضافی ممکن است جریمه شوند.

با توجه به نوع و مقصد بار، می‌توانید یکی از دو روش حمل بار هوایی مذکور را انتخاب کنید.

حمل بار به روش هوایی

کارگو و فریت بار چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت فریت بار با کارگو حمل و نقل هوایی، در دو مورد اساسی است. اولین تفاوت در استفاده از نوع هواپیماها برای حمل بارهاست؛ برای ارسال بار هوایی فریت از هواپیماهایی استفاده می‌شود که ظرفیت حمل بار محدودی دارند، اما در کارگو از هواپیماهای غول ‌پیکر با ظرفیت حمل بار بسیار بالا استفاده می‌شود که برای حمل بارهای سنگین و حجیم مناسب هستند.

دومین تفاوت در زمان ‌بندی است. برای کارگو باید حداقل ۲ هفته قبل از پرواز، هماهنگ شود. این در حالی است که معمولا هماهنگی فریت باراز  ۲ تا ۳ روز قبل پرواز مسافران انجام می‌شود که نشان ‌دهنده زمان کوتاه‌تر لازم برای تدارکات حمل و نقل است.

حمل ماشین به روش حمل و نقل هوایی

مدارک مورد نیاز برای ارسال کالای هوایی

طبق قوانین و مقررات تعیین شده، برای ارسال بار در مبدا و حتی دریافت بار در مقصد، نیاز به چند مدارک مهم است که به آن اشاره می‌کنیم:

  • پاسپورت و کارت ملی: برای احراز هویت و شناسایی شما به عنوان فرستنده یا گیرنده بار.
  • بلیط پرواز: این بلیط به عنوان اثبات حق تحویل بار در هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جواز فریت یا اجازه گمرکی: این مجوزها برای انجام مراحل گمرکی و واردات یا صادرات بار لازم است.
  • بارنامه: این سند حاوی اطلاعات مربوط به بار، مبدا، مقصد، مقدار و ارزش آن است. بارنامه به عنوان مدرک حقوقی برای انتقال بار به مقصد استفاده می‌شود.
  • فهرست وسایل یا فرم پکینگ: این فهرست شامل جزئیات بار، ابعاد، وزن و دیگر مشخصات مربوط به بار است.

جهت آشنایی بیشتر با مدارک مورد نیاز برای ارسال بار هوایی، مطلب آن را در بلاک تی ان تی مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای ارسال بار هوایی

محدودیت های ارسال کالا به صورت هوایی

برخی محدودیت‌هایی برای صادرات و واردات برخی اجناس به دلیل تحریم‌ها و قوانین مختلفی که هر کشور اعمال می‌کند، وجود دارد. این محدودیت‌ها معمولا بر اساس نوع کالا، امنیت، بهداشت و قوانین و شرایط داخلی و خارجی کشورها تعیین می‌شوند. بعضی از این محدودیت‌ها می‌توانند شامل اجناسی مانند طلا و نقره، نوشیدنی‌های الکلی، مواد قابل اشتعال، مواد شیمیایی خطرناک، کالاهایی که احتمال بروز حادثه را در هواپیما به همراه دارند، مواد اعتیادآور و حشره‌کش، اسلحه‌های سرد و گرم و اشیای با ارزش و تاریخی باستانی باشند.

در هر کشوری قوانین خاصی در خصوص واردات و صادرات اجناس وجود دارد. به عنوان مثال در استرالیا واردات آلو، چای، گندم و لیمو ممنوع است. در ارمنستان واردات طلا، نقره و جواهرات ممنوع است. همچنین در ژاپن نیز صادرات آلو، انجیر، زیتون، بادام زمینی و شاهدانه غیرمجاز است!

کالایی با خطر انفجار قوی ممنوع در حمل و نقل هوایی

کلام آخر

ارسال کالا به صورت هوایی یکی از سریع‌ترین روش‌های حمل و نقل بین‌المللی است که برای انتقال کالاها به سراسر جهان استفاده می‌شود. این روش از نظر زمانی به شدت کارآمد است. حمل و نقل هوایی فرآیندی پیچیده است که شامل مراحل مختلفی از جمله بسته ‌بندی، تهیه مدارک، امور گمرکی و تحویل کالا به مقصد می‌شود. این فرآیند با وجود سرعت و کارایی بالا، متکی به رعایت قوانین و مقررات مشخصی است. مراحل اصلی آن شامل تهیه و صدور بارنامه، فهرست وسایل، اخذ جواز فریت یا اجازه گمرکی و ارسال کالا به فرودگاه است. همچنین، قوانین مربوط به حمل و نقل هوایی شامل محدودیت‌هایی برای کالاهای خاص نظیر مواد خطرناک و ممنوعیت صادرات و واردات برخی اجناس در کشورهای مختلف است که پیشنهاد می‌شود قبل از ارسال یا دریافت بار، به این نکات مهم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

جهت دریافت خدمات در زمینه پست بین المللی، حمل کالا وارداتی از فرانسه و دیگر کشورها با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

سوالات متداول

۱. آیا زمان تحویل گرفتن بار، همراه داشتن اصل بارنامه الزامی است؟

بله، زمان تحویل بار در مقصد، گیرنده بار باید مدرک شناسایی و شماره بارنامه را ارائه دهد تا هویتش تأیید شود و بار به او تحویل داده شود.

۲. چرا جابه‌جایی بعضی کالاها در صنعت حمل و نقل هوایی ممنوع شده است؟

کالاهای ممنوعه در حمل هوایی بار شامل وسایل و موادی هستند که به دلایل ایمنی و حفظ سلامت افراد و هواپیماها ممنوع اعلام شده‌اند.

۳. بارهای ممنوعه در حمل و نقل هوایی شامل چه کالاهایی می‌شود؟

این بارها شامل مواد انفجاری، مواد سمی، مواد قابل اشتعال، مواد شیمیایی خطرناک، مواد اشعه‌زا، مواد قاچاق، اسلحه‌ها و مواد مخدر می‌شوند.

۴. آیا بعد از صدور بارنامه امکان پیگیری بار وجود دارد؟

بله، بعد از صدور بارنامه، فرستنده یا گیرنده بار می‌توانند به صورت آنلاین تمامی مراحل تحویل بار از مقصد تا مبدا را پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها