sales [at] tntiran.com
82444 (021)

صادرات موقت کالا چیست؟{مقایسه صادرات موقت و قطعی}

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: صادرات کالا

در دنیای پویای تجارت بین‌المللی، صادرات کالا یکی از روش‌های معمول برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال گسترش دامنه خود و کشف بازارهای جدید هستند. بااین‌حال، همه صادرات یکسان ایجاد نمی‌شوند. دو دسته اصلی صادرات، یعنی صادرات موقت و صادرات دائم، اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند و ملاحظات منحصربه‌فردی را در برمی‌گیرند. در این مطلب، در مورد اینکه صادرات موقت کالا چیست، مقایسه صادرات موقت و قطعی و اهمیت آن‌ها در فاکتور تجاری صحبت خواهیم کرد.

صادرات موقت کالا چیست و انواع آن کدام است؟

صادرات موقت به کالاهایی اشاره دارد که برای یک هدف خاص یا مدت زمان محدود به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. این کالاها می‌توانند شامل تجهیزات نمایشگاهی، ابزار تعمیر و نگهداری یا حتی نمونه‌های اولیه برای آزمایش باشند.

ویژگی کلیدی یک صادرات موقت این است که انتظار می‌رود کالاها در یک بازه زمانی از پیش تعیین شده به کشور مبدأ برگردند. صادرات موقت اغلب توسط شرکت‌ها برای اجتناب از پرداخت عوارض و مالیات در کشور مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فاکتور تجاری برای صادرات موقت، ضروری است که ماهیت موقت حمل‌ونقل به وضوح مشخص شود. این کار را می‌توان با استفاده از زبان خاصی مانند «صادرات موقت» یا «فقط برای استفاده موقت» انجام داد. علاوه بر این، بسیار مهم است که تاریخ بازگشت مورد انتظار، هدف صادرات و هر گونه شرایط یا الزامات تعیین شده توسط مقامات گمرکی کشور مقصد را نیز لحاظ کنید.

کالاهای صادراتی در صادرات موقت در دو دسته جای می‌گیرند:

  1. کالاهای مصرفی
  2. کالاهای مصرفی دائمی

کالاهای مصرفی

کالای مصرفی

کالاهای مصرفی کالاهایی مانند شیرینی، شکلات و محصولات غذایی تولید داخل هستند که در نمایشگاه‌های خارجی عرضه می‌شوند. بخشی از این محصولات به طور رایگان در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار می‌گیرند و بخشی دیگر به آن‌ها فروخته می‌شود که بعد از اتمام نمایشگاه و برگشت به کشور باید تشریفات صادرات نهایی آن‌ها انجام شود.

بیشتر بخوانید: مراحل واردات کالا

کالاهای مصرفی دائمی

کالاهای مصرفی دائمی

کالاهای مصرفی دائمی کالاهایی مانند لوازم خانگی و ماشین‌آلات صنعتی هستند که در نمایشگاه‌های خارجی عرضه می‌شوند. در صورتی که این کالاها در نمایشگاه فروخته شوند، بعد از اتمام نمایشگاه و برگشت به کشور باید تشریفات صادرات نهایی آن‌ها انجام شود.

علاوه بر این، در مواردی همچون تکمیل یک کالای تولیدی داخل که فناوری‌های لازم برای انجام آن در کشور وجود ندارد، فرآیند تکمیل کالا در خارج از کشور انجام می‌شود و پس از آن، کالا به کشور بازگردانده خواهد شد.

در صورت اطلاع از شرایط پست سریع بین المللی، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

صادرات دائمی کالا چیست؟

صادرات دائمی کالا چیست؟

صادرات دائمی همان‌طور که از اسمش مشخص است، شامل کالاهایی می‌شود که قصد خروج از کشور مبدأ را دارند و به طور نامحدود در کشور مقصد باقی می‌مانند.

این نوع صادرات در تجارت بین‌المللی سنتی رایج‌تر است؛ جایی که مشاغل مختلف، محصولاتشان را به مشتریان خارجی می‌فروشند. صادرات دائمی هم در کشورهای صادرکننده و هم در کشورهای واردکننده تابع مقررات و تعرفه‌های مختلفی است که مستندسازی دقیق این معاملات را ضروری می‌کند.

در فاکتور تجاری برای صادرات دائم، باید اطلاعات جامعی در مورد کالاهای صادر شده ازجمله مقدار، توضیحات، ارزش و کد سیستم هماهنگ شده (HS) ارائه دهید. فاکتور همچنین باید شرایط فروش (به عنوان مثال، Incoterms)، روش پرداخت و هر گونه مالیات یا عوارض قابل اجرا را مشخص کند. شفافیت و دقت در این جزئیات برای تضمین روند ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم است.

صادرات دائمی نیز در دو دسته زیر جای می‌گیرد:

صادرات دائمی تجاری

صادرات دائمی کالا چیست؟

منظور از صادرات دائمی تجاری زمانی است که بازرگان محموله تجاری را در حجم و تعداد بالا به کشور مقصد می‌فرستد. هدف از این کار، تجارت بین‌المللی و کسب درآمد ارزی است.

بیشتر بخوانید: بررسی مراحل صادرات کالا و معرفی روش‌های حمل و نقل

صادرات دائمی غیرتجاری

صادرات دائمی غیرتجاری

منظور از صادرات دائمی غیرتجاری، صادرات در مقادیر کم به منظور بازاریابی، ارسال نمونه کالا، هدیه یا سایر مصارف غیرتجاری است که بیشتر از طریق پست یا همراه خود مسافر انجام می‌شود.

اهمیت صادرات موقت و دائمی در فاکتورهای تجاری

اهمیت صادرات موقت و دائمی در فاکتورهای تجاری

صادرات موقت و دائمی هر دو نیاز به توجه دقیق به جزئیات در فاکتور تجاری دارد. اطلاعات ارائه شده در این فاکتورها، نه تنها روند ترخیص کالا از گمرک را تسهیل می‌کند، بلکه بر جنبه‌های مختلف تجارت بین‌المللی ازجمله ارزیابی مالیات، آمار تجارت و انطباق با مقررات محلی تأثیر می‌گذارد.

در صادرات موقت، فاکتور تجاری به عنوان یک اظهارنامه به مقامات گمرکی عمل کرده و کاربرد مورد نظر و تعهد به بازگرداندن کالا را روشن می‌کند. در مقابل، در صادرات دائمی، فاکتور تجاری جزء مهمی از اسناد مالی و حقوقی معامله است که بر تعیین حقوق و عوارض واردات تأثیر دارد.

در هر دو مورد، تعامل با متخصصان باتجربه، مانند کارگزاران گمرک و کارشناسان تجاری، حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که فاکتور تجاری به طور دقیق تهیه شده و با تمام مقررات مربوطه مطابقت دارد.

قوانین صادرات موقت کالا چیست؟

قوانین صادرات موقت کالا چیست؟

در فرآیند صادرات موقت، کالاها به دلایل مشخصی به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند و باید ظرف مدت زمان معین دوباره به کشور برگردانده شوند.

مانند هر نوع صادرات دیگری، در صادرات موقت نیز باید قوانین و مقرراتی رعایت شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • مطابق با ماده ۷۲ قانون امور گمرکی، اگر کالایی که به کشور دیگری فرستاده می‌شود، در مدت زمان مشخص شده به کشور برنگردد، نسبت به وصول تضمین یا پیگیری اجرای تعهد، اقدام خواهد شد. همچنین در مورد کالاهایی که صادرات قطعی آن‌ها ممنوع یا مجاز مشروط باشد، مطابق با قوانین قاچاق برخورد خواهد شد.
  • کالایی که به صورت موقت ارسال شده، اما در مدت زمان مشخص برگردانده نشود، مطابق با قانون به عنوان صادرات قطعی تلقی شده و شامل استرداد و تسهیلات صادرات قطعی نخواهد شد.
  • در صورتی که کالا تا ۱۰ روز بعد از پایان تاریخ مشخص شده به کشور برگردانده شود، گمرک می‌تواند با اخذ جریمه اقدام کند.
  • مطابق با ماده ۷۳ قانون امور گمرکی، اگر پلمپ روی بسته و مهر و موم آن از بین رفته باشد یا گمرک نتواند عین کالا را تشخیص دهد، کالای ارسال شده مانند کالای وارداتی در نظر گرفته می‌شود و باید مقررات کالای ورودی برای آن اعمال شود.
  • مطابق با ماده ۷۴ قانون امور گمرکی، کالای صدور موقت هنگام بازگشت به کشور، از پرداخت حقوق ورودی معاف خواهد بود اما در صورتی که قطعات یا لوازمی از آن کالا در زمان تعمیر، تعویض شده یا قطعه جدیدی به آن اضافه شده باشد، مشمول پرداخت حقوق ورودی است.
  • در صورتی که تعویض قطعات به حدی باشد که اصالت کالا از بین رفته باشد، برای ترخیص باید تشریفات واردات قطعی انجام شود و به قدر مابه‌التفاوت ارزش کالای وارداتی صادراتی، باید حقوق ورودی پرداخت شود.
  • مطابق با ماده ۷۵ قانون امور گمرکی، اگر دام‌ها برای تعلیق به طور موقت از کشور خارج شوند، باید صدور موقت برای آن‌ها صادر شود و از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند.

بیشتر بخوانید: نحوه تخصیص ارز برای واردات

مجوز صادرات موقت کالا چیست؟

به منظور دریافت مجوز صادرات موقت، وقتی به گمرک مراجعه می‌کنید، باید مدارک خاصی در اختیارتان باشد تا مجوز برایتان صادر شود. این مدارک عبارت‌اند از:

  • سند مالکیت کالا
  • مجوزهای مورد نیاز با توجه به نوع کالای صادراتی (مانند گواهی بهداشت)
  • پروانه شناسایی صادره از نیروی انتظامی برای وسایل نقلیه

البته در مورد بعضی از کالاها، مسئولین علاوه بر مدارک بالا، تضمینی را نیز درخواست می‌کنند؛ به این معنی که باید مبلغی را به عنوان امانت و ضمانت نزد گمرک بسپارید تا از برگرداندن کالا به کشور اطمینان حاصل کنند.

در مورد بعضی دیگر از کالاها، به جای تضمین پولی، صاحب کالا باید تعهدنامه‌ای کتبی تحویل دهد که در آن قید شده در زمان مشخص شده، کالا به ایران برگردانده خواهد شد.

در صورت اطلاع از شرایط واردات کالا از چین، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

سخن پایانی

درک تمایز بین صادرات موقت و دائم برای مشاغلی که در تجارت بین‌المللی فعالیت می‌کنند بسیار ضروری است. فاکتور تجاری نقش مهمی را در هر دو نوع صادرات ایفا کرده و به عنوان یک سند کلیدی عمل می‌کند که بر ترخیص کالا از گمرک، تعهدات مالیاتی و انطباق مقرراتی تأثیر می‌گذارد. با درک الزامات منحصربه‌فرد هر نوع صادرات، کسب‌وکارها می‌توانند پیچیدگی‌های تجارت جهانی را به طور موثرتر و کارآمدتر دنبال کنند.

سوالات متداول

آیا می‌توان مجوز صادرات موقت را تمدید کرد؟

بله می‌توانید از گمرکی که مجوز را تائید و صادر کرده است تا سه ماه و حتی بیشتر درخواست تمدید مهلت بدهید.

صادرات موقت کالا چه شرایطی دارد؟

صادرات موقت به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، تاجر یا صادرکننده، نمونه‌ای از کالای خود را به دلایل مختلفی همچون بازاریابی، پیدا کردن مشتری، تعمیر و غیره به کشور دیگری می‌فرستد و تنها در مدت زمان مشخص و محدود می‌تواند از مجوز خودش استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها