sales [at] tntiran.com
82444 (021)

بررسی مراحل صادرات کالا و معرفی روش‌های حمل و نقل

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: صادرات کالا
مراحل صادرات کالا

یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان قدرتمند کشور‌ها نحوه انتقال و توزیع کالا به سایر کشور‌های دیگر است که با توجه به این موضوع، مسئله چگونگی مراحل صادرات کالا مطرح می‌شود. برای صادرات کالا و موفقیت آمیز بودن مراحل آن لازم است که برخی نکات مهم و کلیدی در این زمینه به‌خوبی رعایت شود.

این موضوع باعث می‌شود که محصولات طبق زمان‌بندی تعیین شده و مطابق با برنامه‌ریزی متخصصان صادراتی به کشور مقصد برسد. ما در این مقاله از مجموعه پست تی ان تی، قصد داریم به بررسی روش‌های صادرات کالا به کشور‌های خارجی و مراحل مهم انتقال آن بپردازیم.

صادرات کالا چیست؟

صادرات یک روش اصولی و قانونی برای انتقال کالا از موقعیت جغرافیایی تولیدکننده به کشور مقصد است و معمولا بازارهای خارجی به کمک استفاده از این راهکار تحت تاثیر قرار می‌گیرند. صادرات معمولا با هدف فروش کالا در کشور‌های خارجی اتفاق می‌افتد و به نوعی یک مبادله بین‌المللی محسوب می‌شود.

این روش نقش مهمی در اقتصاد کشور مبدا دارد و باعث تغییر تراز تجاری در سطح جهانی می‌شود. انجام صادرات به کشور‌ها علاوه‌بر رشد اقتصادی باعث بهبود سطح درامد و معرفی برند به کشور‌های بین‌المللی می‌شود.

صادرات کالا باید طبق قوانین و مقررات کشوری انجام شود و به جهت تسریع روند نقل و انتقالات، باید مراحل آن که توسط گمرک تعیین شده است، به‌طور کامل انجام شود. اصلی‌ترین موضوع برای این روش تحلیل بازارهای کشور مقصد است.

تمامی مراحل صادرات کالا باید توسط افراد مجربه، حرفه‌ای که جزء متخصصین صادراتی محسوب می‌شوند، انجام گیرد. لازم است که شرح دقیق انجام هر کدام از اصول مندرج برای تایید گمرکی و خروج کالا از موقعیت مبدا به‌طور کامل ثبت شود.

لازم است که مراحل مربوط صادرات کالا مطابق با قوانین صادرات و واردات کشور مربوطه صورت گیرد تا سرعت پردازش و ارسال آن به دست مشتریان کشور مقصد افزایش پیدا کند.

صادرات کالا چیست؟

معرفی مراحل صادرات کالا

برای انجام صادرات کالا لازم است که برخی اصول مهم و تخصصی در این خصوص به‌طور کامل رعایت شوند و انتقال اجناس با دقت بیشتری صورت گیرد. در این قسمت مراحل صادرات کالا به خارج از کشور به‌طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مراحل صادرات کالا

تهیه مدارک و مستندات قانونی

ارسال کالا و حمل و نقل آن به‌شیوه گمرکی نیازمند تهیه مستندات قانونی مختلفی است. دریافت و ارائه صورت‌جلسه تجاری شرکت تولیدکننده، ارائه مدارک مالی و مجوز‌های لازم برای صادر کردن کالا ازجمله مدارک قانونی مهم برای این روش محسوب می‌شوند.

مستندات قانونی

مشخص کردن بازار هدف

یکی از نکات بسیار مهم برای تجار و تولیدکنندگان صادرکننده، انتخاب بازار مقصد و بررسی وضعیت آن است. لازم است که افراد قبل از اقدام با صادرکردن کالا حتما درخصوص مقررات کشوری مقصد مورد نظر اطلاعات لازم را کسب کنند و سپس برای این فرآیند تصمیم‌گیری داشته باشند.

انتخاب روش حمل و نقل برای انتقال کالا

انتخاب روش حمل و نقل کالا باید با توجه به میزان مسافت با کشور مقصد تعیین شود. روش‌های حمل و نقل اغلب به چند دسته تقسیم می‌شوند و شامل حمل زمینی، دریایی و هوایی هستند.

انجام فرآیند بسته‌بندی کالاها

یکی از نکات مهم و کلیدی برای ارسال ایمن یک کالا به نقاط دوردست، بسته‌بندی مناسب و تخصصی آن است. کالا باید به‌گونه‌ای بسته‌بندی شود که در حین بارگیری و حمل، هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نشود و در کمال صحت به دست مشتری برسد.

انجام فرایند بسته بندی کالاها

فرآیند گمرکی و ترخیص کالا

یکی از مهم‌ترین مراحل صادرات کالا به سایر کشورهای دیگر، انجام امورات گمرکی آن است که اغلب با پیچیدگی‌های مختلفی روبه رو می‌شود. این مراحل طیف گسترده‌ای از خدمات اداری را شامل می‌شود و لازم است که صادرکننده فرآیند تنظیم اظهارنامه صادرات و اسناد گمرکی را به‌طور کامل انجام دهد.

در بخش بعد برای تسهیل روند انتقال باید میزان مالیات مربوط به نقل و انتقالات کالا به‌طور کامل پرداخت شود. این دسته از مالیات‌ها ممکن است شامل هزینه خروج کالا از گمرک، واردات به مقصد و ترخیص کالا در کشور مقصد شود.

بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا از گمرک

فرایند گمرکی و ترخیص کالا

تحویل کالا به مشتریان

پس از پایان روند ترخیص کالا در گمرک نوبت به ارسال آن به دست مشتری می‌رسد. ارسال کالا باید از محل گمرک به یک وسیله نقلیه دیگر انجام شود تا طی آن، مرسوله به مقصد ارسال شده و مشتری بتواند آن را دریافت کند.

تحویل کالا به مشتری

خدمات پس از فروش

در پایان مراحل صادرات کالا لازم است که تولیدکنندگان، روابط خود را با مشتریان حفظ کنند و یک پشتیبانی کامل برای اطلاع از رسیدن کالا به دست مشتری، بررسی میزان رضایت و رفع سایر موانع دیگر در نظر بگیرند.

صادرات کالا یک فرآیند تقریبا پیچیده است که برای انجام آن لازم است برخی مراحل مهم و کلیدی به‌طور کامل انجام شود تا کالا در زمان تعیین شده به دست مشتری برسد. در اکثر موارد گمرک، با بهبود روند انتقال محصولات، فرآیند انجام این روش را برای صادرکنندگان تسهیل می‌کند.

خدمات پس از فروش

روش‌های صادرات کالا

صادرات و حمل و نقل کالا به چند روش مختلف امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند با توجه به فاکتور‌های مختلفی همچون هزینه، مسافت و سایر امکانات دیگر، یکی از روش‌ها را برای نقل و انتقالات بسته‌های خود انتخاب کنند.

در بخش زیر به معرفی و بررسی هر یک از روش‌های مناسب برای صادرات کالا به کشور‌های مختلف اشاره خواهیم کرد.

روش‌های صادرات کالا

حمل و نقل جاده‌ای

این روش معمولا به‌صورت حمل و نقل با استفاده از کامیون‌ها انجام می‌شود. تمامی وسایل حمل و نقلی که از طریق مسیر جاده امکان انتقال کالا را دارند می‌توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند. این روش برای فاصله‌های متوسط بهترین گزینه‌ محسوب می‌شود و تا حدودی هزینه به‌صرفه‌تری دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع روش‌های حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل دریایی

این روش برای کالاهایی که حجم بسیار زیادی دارند و برای ارسال آن‌ها زمان مناسبی تعیین شده است، انتخاب می‌شود. در این روش فرآیند گمرکی معمولا با پیچیدگی انجام می‌شود و از کشتی‌های بزرگ یا کانتینر‌های مجهز استفاده خواهد شد.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از روش‌های موثر برای انتقال کالا به نقاط دور است. این شیوه برای کالاهای الکترونیکی و مرسوله‌های غذایی یا دارویی بهترین گزینه‌ خواهد بود. به نقل از نواتوم لجستیک، حمل و نقل هوایی معمولا بدون فوت وقت و با بیشترین سرعت ممکن کالا را به مقصد می‌رساند.

هر یک از این گزینه‌های حمل و نقل که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم دارای برخی ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند که افراد می‌توانند آن را مقایسه کنند تا بهترین روش را انتخاب کنند. حمل و نقل هوایی و ریلی باتوجه به تجربیاتی که درخصوص صادرات کالا برای من توسط این شرکت ایجاد شده است، جزء بهترین و پرطرفدارترین شیوه‌های انتقال مرسوله به نقاط دوردست خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مدارک مورد نیاز برای ارسال بار هوایی چیست؟

سخن پایانی

مراحل صادرات کالا در هر یک از روش‌های حمل و نقل صورت متفاوتی دارند. به‌طور کلی انتخاب روش حمل کالا، بسته‌بندی، ترخیص و رساندن آن به دست مشتری جزء مهم‌ترین بخش‌های صادرات محسوب می‌شود و به نوعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ارائه مدارک قانونی یکی از نکات بسیار مهم برای انتقال مرسوله به کشورهای بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

توصیه می‌شود که افراد قبل از حمل و نقل کالا و انتقال آن به کشور‌های خارجی حتما مدارک مربوطه را ارائه کنند. در این مرحله فرآیند ارزیابی و بررسی کالا صورت می‌گیرد. اگر بازرسی‌های لازم با موفقیت انجام شود، روند ارسال به دست مشتری تسهیل می‌شود.

جهت اطلاع از شرایط حمل کالا وارداتی از اروپا با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

سوالات متداول

کدام روش حمل و نقل برای کالا مناسب است؟

انتخاب نوع حمل و نقل کالا باید باتوجه به فاکتور‌های مهمی همچون تجهیزات، امکانات، نوع کالا، میزان هزینه و سرعت انتقال آن صورت گیرد. حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و دریایی سه روش انتقال بار به کشور‌های جهان است.

چه مسائلی را در زمان حمل و نقل کالاها باید در نظر گرفت؟

یکی از نکات مهم و کلیدی برای حمل و نقل کالاها توجه به نحوه بسته‌بندی و ترخیص مرسوله در گمرک است. این روش باعث می‌شود که کالا در کمال صحت و با سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری برسد.

مراحل گمرکی و ترخیص کالا چگونه است؟

مراحل گمرکی یکی از بخش‌های مهم برای حمل و نقل کالا به خارج از کشور است. برای عبور از این مرحله لازم است که افراد مدارک گمرکی و مستندات لازم تهیه کرده و نسبت به پرداخت مالیات مربوطه اقدام کنند. پس از بررسی مدارک و انتخاب مسیر کالا ترخیص می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها