sales [at] tntiran.com
82444 (021)

برگ سبز گمرکی چیست؟

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: آموزشی, واردات کالا

همه‌ی افرادی که در زمینه‌ی صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، می‌دانند که برای ترخیص کالاهای وارداتی به کشور به مدرک و مجوز مهمی به نام برگ سبز گمرکی نیاز دارند. پیش از صدور این برگه کالاهای وارداتی توسط بازرسان گمرک مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که مشکلی در اسناد و مدارک مرتبط با آن وجود نداشته باشد،‌ مجوز ترخیص مربوط به آن صادر می‌شود. برای رسیدن به پاسخ جامعی در مورد پرسش ((برگ سبز گمرکی چیست؟)) تا انتهای این مطلب از وبلاگ تی‌ان‌تی با ما همراه باشید.

برگ سبز گمرکی چیست؟

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها و مجموعه‌های بزرگ به دنبال صادرات محصولات خود یا وارد کردن کالاهای مشخصی از کشورهای خاص هستند. به دلیل اینکه صادرات و واردات قوانین خاص خود را دارد هر شخصی که در این زمینه فعالیت می‌کند باید به موارد گوناگونی توجه کند تا روند کار او به صورت قانونی انجام شود.

یکی از موارد مهم در این زمینه برگ سبز یا پروانه گمرکی است که در حقیقت نوعی سند است که وجود آن برای ترخیص کالا از گمرک الزامی بوده و نشان می‌دهد که کالا توسط بازرسان بررسی شده و مشکلی برای آزادسازی آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: مراحل واردات کالا

برگ سبز گمرکی چیست؟

اطلاعات مندرج در برگ سبز گمرکی

حال که با ماهیت کلی پروانه گمرکی آشنا شدیم سوالی که مطرح می‌شود این است که اطلاعات مندرج در برگ سبز گمرکی چیست؟ بر روی این برگه اطلاعات مختلفی شامل نام شرکت، کالاهای صادراتی و وارداتی و موارد مشابهی درج شده‌اند که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • شماره انبار کالا
  • نوع کالا و تعداد آن
  • تاریخ ورود کالا به انبار به همراه خروج آن از انبار
  • تاریخ خروج وسیله‌ی نقلیه‌ی حمل‌کننده‌ی کالا
  • شماره قبض انبار
  • ثبت کد هشت رقمی مرتبط با سفارش
  • نام شرکت واردکننده و ارسال کننده
  • شماره کوتاژ
  • قیمت اصلی کالا و هزینه‌هایی که باید به گمرک پرداخت شود
  • شماره ثبت کالا
  • شماره بیجک و…

نکته: بیجک سندی است که اثبات می‌کند کالا متعلق به شما است و به خریدار کمک می‌کند محصولات مورد نظر را بدون مشکل و دردسر تحویل بگیرد.

اطلاعات مندرج در برگ سبز گمرکی

مقررات و مدارک مربوط به صدور برگه سبز گمرکی

برای دریافت برگه سبز گمرکی باید قوانین مشخصی را رعایت کرده و مدارک ویژه‌ای را هم فراهم کنید که در این بخش به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه گمرکی

مدارک و اسنادی که برای اخذ پروانه گمرکی نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

  • بارنامه که در آن مشخصات حمل کالا از جمله مسیر، تاریخ و شرکت حمل کننده درج شده است.
  • فاکتور که مشخصات کالا به همراه ارزش و قیمت آن را نشان می‌دهد.
  • مجوزهای بهداشتی که برای تعدادی از کالاهای دارویی و موادغذایی مورد نیاز هستند.
  • فهرست عدل‌بندی کالا که مشخصات هر عدل کالا شامل وزن، نوع و محتویات آن را مشخص می‌کند.
  • سایر مدارک مورد نیاز شامل بیمه‌نامه، انواع مجوزهای لازم، کارت بازرگانی و کد اقتصادی به همراه قبض انبار، پکینگ لیست، گواهی مبدأ و گواهی بازرسی کالا است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه گمرکی

مقررات ترخیص کالا از گمرک

قوانین دریافت برگه سبز گمرکی چیست؟ شما برای اینکه بتوانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید علاوه بر فراهم کردن مدارک فوق باید به مقررات و قوانین زیر هم توجه کنید:

  • یکی از شروط اصلی ترخیص کالا ثبت کامل اطلاعات مرتبط به شرکت‌های واردکننده و صادرکننده کالا در برگه سبز گمرکی است.
  • تشکیل پرونده باید با توجه به دستورالعمل‌های اعلام شده از طرف سازمان گمرک انجام شود.
  • شما به عنوان واردکننده بار باید تمامی اسناد و مدارک لازم را به گمرک تحویل دهید.
  • کالاهای نیازمند دریافت مجوز بهداشتی باید نمونه‌گیری شده و بعد از صدور مجوز به گمرک تحویل داده شوند.
  • واردکننده کالا باید کارت بازرگانی و کد اقتصادی داشته باشد.
  • فاکتور خرید کالا بین واردکننده و صادرکننده هم از دیگر اسناد و مدارکی است که باید به اداره‌ی گمرک تحویل داده شود.

هزینه‌های صدور برگه سبز گمرکی

هزینه‌های صدور برگه سبز گمرکی

مبالغی که باید برای صدور برگه سبز گمرکی بپردازید به دو دسته‌ی اصلی مالیات و هزینه‌ها تقسیم شده که جزئيات مربوط به آن‌ها در جدول زیر آمده است:

هزینه‌های اخذ برگه سبز گمرکی
مالیاتمالیات واردات هر کالا شامل سودهای بازرگانی، حقوق گمرکی، عوارض پرداختی به هلال احمر به همراه مالیات بر ارزش افزوده و چهاردرصد مالیات علی‌الحساب است.
هزینه‌هاهزینه‌های شما در زمان واردات کالاهای گوناگون شامل پرداخت حق شرکت‌های حمل و نقل، خدمات تخلیه، بارگیری، انبارداری، سازمان بنادر و سازمان انبارداری و استانداردسازی کالاها است.

نکته: تمام هزینه‌ها و مالیات‌های مرتبط به واردات بار و کالا در برگه سبز گمرکی درج می‌شود.

 

نگاهی به مفهوم مسیرهای گمرکی

در زمان جابه‌جایی یک محصول گمرک موظوف است که محموله‌ها را بررسی کند؛ اما از آنجایی که کمبود امکانات وجود داشته و نمی‌توان همه‌ی کالاها را به صورت فیزیکی بازرسی کرد، برای انواع بار یک مسیر گمرکی مشخص تعیین کرده و آن‌ها را براساس میزان ریسکی که دارند بررسی می‌کنند.

بنابراین کالاهایی با ریسک کمتر به صورت فوری ترخیص شده و آن‌هایی که مشکوک به قاچاق و تقلب هستند به صورت دقیق مورد بازرسی قرار می‌گیرند. انواع مسیرهای گمرکی را می‌توان به سه دسته‌ی کلی سبز، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کرد.

بیشتر بخوانید: عوارض گمرکی چیست؟

نگاهی به مفهوم مسیرهای گمرکی

مسیر سبز گمرکی

در صورتی که محموله‌ی شما در مسیر سبز قرار بگیرد نیازی به بازرسی نخواهد داشت. قرارگرفتن بار در این مسیر با توجه به فاکتورهای مختلفی از قبیل تطابق ارزش و تعرفه اظهاری سند با ارزش و تعرفه استنباطی گمرک، عدم نیاز به آزمایشگاه و استاندارد‌سازی، خوش‌حساب‌بودن در امور مالیاتی، عدم نیاز به دریافت مجوز و… تعیین می‌شود.

در صورت اطلاع از نحوه ارسال بسته پستی به خارج از کشور، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

مسیر زرد گمرکی

در مسیر زرد کالای شما همچنان مورد بازرسی قرار نگرفته با این حالا اسناد و مدارک آن بررسی می‌شوند. کالاهای قرار گرفته در مسیر زرد نیاز به آزمایشگاه و استاندارد دارند با این حال در صورت سابقه ترخیص در کمتر از سه ماه گذشته و ارائه کاتالوگ مطابق ارزش استنباطی گمرک با ارزش کالا اجازه‌ی خروج آن‌ها صادر می‌شود.

مسیر زرد گمرکی

مسیر قرمز گمرکی

در مسیر قرمز گمرکی محموله شما که احتمالاً نیاز به آزمایشگاه و استاندارد‌سازی دارد مورد بازرسی قرار می‌گیرد. در صورتی که ارزش استنباطی گمرک با ارزش اظهاری آن تطابق نداشته باشد و به تازگی اقدام به دریافت کارت بازرگانی کارت باشید به احتمال زیاد مسیر قرمز به کالای شما اختصاص داده می‌شود.

منظور از استعلام پروانه سبز گمرکی چیست؟

با توجه به اینکه بعضی از افراد اقدام به صدور پروانه‌های سبز جعلی کرده بودند استعلام این مدرک صرفاً به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تجارت فرامرزی انجام می‌شود. برای این منظور شما به عنوان صاحب کالا یا نماینده‌ی قانونی شما در این سمانه اظهارنامه تنظیم کرده و بعد از آن با مراجعه به کارتابل سند مرتبط با پروانه سبز را باز می‌کند.

در این مرحله باید بر روی دکمه‌ی صدور مجوز بارگیری الکترونیکی کلیک کنید تا رمز استعلام پروانه گمرکی در اختیار شما قرار بگیرد. بعد از آن برای استعلام پروانه سبز باید به آدرس epl.irica.ir/ecl مراجعه کرده و شماره سریال مربوطه به همراه رمز دسترسی را وارد کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

منظور از استعلام پروانه سبز گمرکی چیست؟

آیا امکان فروش برگه سبز گمرکی وجود دارد؟

از آنجایی که در برگه سبز گمرکی نام شخص به همراه شرکت و کالای وارداتی درج می‌شود نمی‌توان این سند را به شخص دیگری انتقال داد یا به فروش رساند. توجه کنید که انتقال برگه سبز به دیگران غیرقانونی بوده و می‌تواند تبعات زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که از انجام این کار جداً پرهیز کنید.

جهت دریافت خدمات در زمینه پست بین المللی و حمل کالا وارداتی از اروپا، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در ارتباط باشید.

سخن پایانی

شما با مطالعه‌ی این مطلب به پاسخ کاملی در مورد پرسش ((برگه سبز گمرکی چیست؟)) دست پیدا کرده و با مدارک و قوانین لازم برای اخذ آن نیز آشنا می‌شوید. همان‌طور که ملاحظه کردید دریافت پروانه ترخیص کالا کاملاً تخصصی بوده و لازم است که توسط افراد حرفه‌ای مثل کارشناسان تی‌ان‌تی انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۸۲۴۴۴ با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد برگ سبز گمرکی

۱. برگ سبز گمرکی چیست؟

نوعی سند است که وجود آن برای ترخیض کالا از گمرک الزامی بوده و نشان می‌دهد که مرسوله توسط بازرسان بررسی شده و مشکلی برای آزادسازی آن وجود ندارد.

۲. انواع مسیرهای گمرکی شامل چه مواردی است؟

انواع مسیرهای گمرکی شامل سه دسته‌ی کلی سبز، زرد و قرمز بوده که جزئیات آن‌ها در مطلب شرح داده شده است.

۳. چه اطلاعاتی در پروانه سبز گمرکی درج می‌شود؟

نوع کالا و تعداد آن، شرکت صادرکننده و واردکننده و شماره قبض انبار از جمله اطلاعاتی هستند که در پروانه گمرکی درج می‌شوند.

۴. مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه گمرکی چیست؟

بارنامه، فاکتور خرید، بیمه‌نامه، کارت بازرگانی و مجوزهای بهداشتی برای بعضی از کالاها از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه گمرکی هستند.

۵. هزینه‌های صدور برگ سبز گمرکی به چه صورت تعیین می‌شود؟

مجموعه هزینه‌های شما برای صدور برگ سبز شامل مالیات و هزینه‌های جانبی بوده که به صورت دقیق در متن به آن پرداخته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها