sales [at] tntiran.com
82444 (021)

  هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

Posted by: mentor mentor
Category: آموزشی

 

هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل هزینه‌های گوناگونی است که برای واردات کالا به کشور و خروج آن از گمرک پرداخت می‌شود. بنابراین قبل از شروع عملیات تجاری، مهم است تمام هزینه‌های مرتبط با فعالیت‌های تجاری خود را در نظر بگیرید و بعد اقدام کنید. وقتی یک تاجر تصمیم می‌گیرد به سمت تجارت واردات کالا برود، بهتر است از قبل تمام هزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهد. هزینه ترخیص کالا از گمرک باید در مراحلی به اداره گمرک پرداخت شود. در این مقاله از پست تی ان تی، قصد داریم به بررسی و روش محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک بپردازیم.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک یک بخش ضروری از فرآیند لجستیک و یک مرحله مهم پس از حمل و نقل کالا یا محصولات است. در این مرحله، اجازه ورود کالا و خدمات به داخل یک کشور، توسط یکی از رویه‌های گمرکی، تعیین می‌شود. سیاست‌های تجارت خارجی هر کشور سالانه منتشر می‌شوند و در آن شرایط و قوانین ورود کالاها و خدمات واجد شرایط برای واردات مشخص می‌شوند. ادارات گمرک، مقررات و تعرفه‌های گمرکی را بر اساس این سیاست‌ها اجرا می‌کنند. ادارات گمرک دارای دفاتری در بنادر، فرودگاه‌ها و مرزها هستند که اجازه تسهیل تردد افراد و جابجایی کالاها و بارها به داخل و خارج از کشور را به وجود می‌آورند. پس به دلیل ساده‌تر کردن أمور تجاری باید هزینه‌هایی به اداره گمرک جهت ترخیص کالا از گمرک داده شود.

بیشتر بخوانید: ترخیص کالا از گمرک چیست؟

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه‌های گمرکی یکی از مهم‌ترین هزینه‌های واردات کالا و حمل و نقل بین المللی است که واردکنندگان و تجار باید آن را در نظر بگیرند. هزینه‌های گمرکی شامل هزینه‌های بارگیری، باربری، انبارداری، کارشناسی کالا و سایر هزینه‌ها است که توسط سازمان گمرک دریافت می‌شود.

این هزینه‌ها توسط هیئت وزیران تعیین می‌شوند و برای تمامی گمرکات کشور ابلاغ می‌شود. به این ترتیب، هزینه‌های گمرکی در سراسر کشور برابر است.

در نهایت، واردکنندگان و تجار باید به نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک آشنا باشند تا بتوانند در صورت نیاز هزینه‌های مورد نظر را محاسبه کنند و به درستی در مورد این هزینه‌ها اطلاع پیدا کنند.

حقوق و عوارض ورودی کالا از عوامل مهم موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک

حقوق و عوارض ورودی کالا، یکی از سرمایه‌های درآمدزا برای کشورها است. تقریباً در تمامی کشورهای جهان، وقتی کالاها وارد می‌شوند، وارد کنندگان باید هزینه‌های حقوق و عوارض ورودی را به عنوان هزینه‌ها و مالیات‌های گمرکی پرداخت کنند. حقوق ورودی کالا معمولاً یک درصد از ارزش کل کالا است که باید در زمان ورود به گمرک کشور پرداخت شود.

هزینه تخلیه و بارگیری

در گمرکات دریایی، هزینه تخلیه و بارگیری کالا اهمیت زیادی دارد و یکی از عوامل مهمی است که تاثیر مستقیم بر هزینه ترخیص کالا دارد. وقتی بار به گمرکات دریایی کشور می‌رسد، گمرک مسئولیت تخلیه و بارگیری آن را دارد و برای انجام این کار از واردکننده هزینه‌ای به نام هزینه تخلیه و بارگیری دریافت می‌کند.

هزینه تخلیه و بارگیری بر اساس وزن بار تعیین می‌شود و توسط گمرک کشور محاسبه می‌شود. اگر ابعاد بار بیشتر از حالت معمول باشد، هزینه بارگیری بیشتر خواهد بود.

باید توجه داشت که این هزینه‌ها توسط گمرک تعیین می‌شوند و هر گمرک نمی‌تواند مبلغ خاصی را به عنوان هزینه تخلیه و بارگیری دریافت کند.

هزینه انبارداری کالا

هزینه انبارداری کالا در گمرک یکی از هزینه‌های مهمی است که وارد کنندگان در زمان ترخیص کالا از گمرک باید به آن توجه داشته باشند. بعد از آنکه بار وارداتی بارگیری شد، لازم است تا زمان ترخیص کالا از گمرک در انباری نگهداری شود.

گمرک بارهای تخلیه شده را تا زمان شروع مراحل ترخیص کالا در انبارهای خود نگهداری می‌کند و بابت هر روز نگهداری، هزینه‌ای به عنوان هزینه انبارداری دریافت می‌کند.

محاسبه هزینه انبارداری در گمرک بر اساس مدت زمان نگهداری بار، نرخ انبارداری و وزن ناخالص بار صورت می‌گیرد. نرخ انبارداری بستگی به نوع انبار دارد.

هر چه مدت زمان نگهداری بار در انبار بیشتر شود، هزینه انبارداری نیز بیشتر می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک، سعی کنید مدت زمان نگهداری در انبار را تا حد امکان کاهش دهید.

طبق اخبار و مصوبه‌های جدید گمرک ایران، هزینه‌های انبارداری حذف شده است تا فعالان اقتصادی کالاهای خود را یک‌سره از گمرک با پرداخت هزینه ارزش افزوده، ترخیص کنند.

هزینه بیمه نامه برای ترخیص کالا

در فرآیند ترخیص کالا از گمرک ممکن است خسارتی به بار وارد شود، مانند آسیب دیدن کالا در انبار یا رها شدن کانتینر در هنگام بارگیری که می‌تواند به بار آسیب ببیند.

مسئولیت بارگیری و نگهداری کالا تا زمان ترخیص بر عهده گمرک است. در صورت وقوع خسارت به کالا، گمرک موظف به پرداخت خسارت به صاحب کالا است.

بر اساس قانون، گمرک مجاز است ۰.۵ درصد از ارزش کالای وارد شده به کشور را به عنوان حق بیمه از صاحب کالا دریافت کند.

هزینه دریافت مجوز یکی از دیگر عوامل موثر بر هزینه ترخیص کالا از گمرک

برای ترخیص کالا از گمرک، باید مجوزهای مختلفی مانند مجوز استاندارد، مجوز بهداشت، مجوز سازمان انرژی اتمی و غیره را دریافت کنید. همچنین، برای دریافت این مجوزها نیاز به پرداخت هزینه‌هایی دارید که به عنوان هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک محاسبه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه مواردی بستگی دارد؟

اهمیت توجه به هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

آشنایی صحیح با هزینه‌های ترخیص کالا برای تجار و صنعتگران بسیار حائز اهمیت است. آگاهی دقیق از این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند قیمت نهایی محصولات خود را به دقت محاسبه کنند و از سودآوری تجارت خود اطمینان حاصل کنند. همچنین، اطلاعاتی دقیق درباره هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا، تاجران را قادر می‌سازد تا در صورت لزوم، استراتژی‌های مناسبی را برای کاهش هزینه‌ها اجرا کنند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن مجوز‌های لازم را تهیه کرده و ارزش و تعرفه دقیق کالا را تعیین کنند. همچنین، با برنامه‌ریزی موفقیت‌آمیزی برای ترخیص انجام دهند.

اهمیت توجه به هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک

محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک در سال ۱۴۰۲

طبق جلسات وزارت کشور و سازمان بودجه، هزینه ترخیص کالا از گمرک در سال ۱۴۰۲ مشخص شده است. برای محاسبه دقیق هزینه‌های ترخیص کالا، ابتدا باید ۴ درصد ارزش کالا را به عنوان حقوق گمرکی در نظر بگیرید. سپس، با مراجعه به جدول تعرفه‌های گمرکی ایران، سود بازرگانی محصول را به رقم قبلی اضافه کنید. سپس ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را با حقوق گمرکی و سود بازرگانی جمع کنید. در نهایت، ۱ درصد عوارض هلال احمر را نیز به هزینه‌های ترخیص اضافه کنید. همچنین، ممکن است هزینه‌های دیگری مانند بیمه کالا نیز وجود داشته باشد که باید به مبلغ بالا افزوده شوند. بنابراین برای تعیین دقیق سودآوری تجارت خود، باید هزینه‌های ترخیص کالا را به همراه سود بازرگانی خود محاسبه کرده و در این میان سود خود را نیز در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که فرآیند واردات کالا به کشور برای شما سودآور است.

بیشتر بخوانید: مراحل واردات کالا

نحوه حمل و نقلمدت زمان ترخیص بار
هوایی۳ الی ۷ روز کاری
دریایی۱۰ الی ۱۵ روز کاری
زمینی۷ الی ۱۰ روز کاری

 

محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک در سال 1402

بهترین زمان محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک

بهترین زمان برای ترخیص کالا از گمرک زمانی است که کالاهای شما هنوز به اداره گمرک کشور نرسیده‌اند و شما هنوز بازرگانی خود را آغاز نکرده‌اید. به این ترتیب، می توانید قیمت ترخیص کالا را با در نظر گرفتن تعرفه ها برآورد کنید و از بروز مشکلاتی مانند کمبود سرمایه و جریمه‌های عدم ترخیص به موقع کالا پیشگیری کنید.

بهترین زمان محاسبه هزینه ترخیص کالا از گمرک

آیا می‌توان از هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک اجتناب کرد؟

به منظور کاهش هزینه‌های گمرکی و مالیاتی، تلاش برای اظهار نادرست یا پایین بردن ارزش کالاها غیرقانونی است. با این حال، معافیت‌های گمرکی مختلفی وجود دارند که به واردکنندگان این امکان را می‌دهند که به صورت قانونی کمترین هزینه‌های گمرکی را پرداخت کنند یا در برخی موارد دستورالعمل‌های گمرکی را بدون پرداخت عوارض طی کنند.

طبق تجربیات، می‌توانم بگویم امروزه در تجارت ایران شاهد انجام برخی کارهای غیرقانونی جهت کم کردن هزینه‌های گمرکی هستیم. با استفاده از تخصص و مهارت شرکت‌هایی مانند تی ان تی می‌توانید مراحل ترخیص کالا را به متخصصان بسپارید تا برخی هزینه‌های گزاف را کاهش دهید.

آیا می‌توان از هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک اجتناب کرد؟

سخن آخر

هزینه‌های ترخیص کالا همواره یکی از مسائل مهم در فرآیند تجارت بین‌المللی است. ترخیص کالا همواره به یکی از گردونه‌های پیچیده گمرک تبدیل می‌شود و افراد با نیاز به دانش و اطلاعات قبلی برای مواجهه با این فرآیند هستند. همچنین، عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی ممکن است باعث پرداخت هزینه‌های اضافی و ناخواسته نیز شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است از کمک و راهنمایی کارشناسان مجرب در روند ترخیص کالا استفاده کنید. اگر به دنبال یک شریک پایدار برای بهترین اجرای عملیات ترخیص کالا هستید یا نیاز به پشتیبانی دارید، با ما تماس بگیرید. همچنین شما عزیزان می توانید جهت دریافت خدمات در زمینه حمل کالا وارداتی از کره جنوبی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

ترخیص کالا چیست؟

به فرآیندهای اداری و مالی که باید طی شوند تا کالا‌ی وارد شده به کشور، از گمرک آزاد شود، ترخیص کالا گفته می‌شود.

ترخیص کالا از گمرک چند روز به‌طول می‌انجامد؟

به‌طور کلی بارهای هوایی ۱۰ تا ۲۵ روز کاری تخمین زده می‌شوند. اما بارهایی که از طریق گمرکات دریایی باید ترخیص شوند، نیازمند مدت زمان بیشتری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها