sales [at] tntiran.com
82444 (021)

عوارض گمرکی چیست؟

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: آموزشی
عوارض گمرکی چیست؟

تمام افرادی که تمایل دارند در زمینه‌ی تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات کالا به کشور فعالیت کنند باید با مفهوم عوارض گمرکی آشنا شوند. در حقیقت شما به عنوان یک تاجر باید در زمان ورود کالای موردنظر خود به کشور مبلغ مشخصی را تحت عنوان عوارض گمرکی پرداخت کنید که تعرفه‌ی آن برحسب ارزش کالای اظهاری مشخص می‌شود. اگر می‌خواهید با ماهیت دقیق عوارض گمرکی و نحوه‌ی محاسبه و پرداخت آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب از وبلاگ تی‌ان‌تی با ما همراه باشید.

نگاهی به مفهوم گمرک

گمرک یک سازمان و مرجع دولتی است که وظیفه‌ی نظارت بر ورود کالا به داخل کشور و خروج از آن را برعهده دارد. بنابراین گمرک مکانی در بندر، مرز زمینی یا فرودگاه است که در آن ماموران کالاهای ورودی مسافران و بارهای مختلف را کنترل می‌کنند.

نگاهی به مفهوم گمرک

عوارض گمرکی چیست؟

عوارض گمرکی هزینه‌ای است که باید در زمان عبور کالاهای موردنظر خود از مرزهای بین‌المللی پرداخت کنید؛ بنابراین می‌توان گفت که این عوارض نوعی مالیات غیرمستقیم است که مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌کند حفاظت از اقتصاد و مشاغل کشور و نظارت بر ورود و خروج کالاها است.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که عوارض گمرکی با توجه به محصولی که قصد واردات آن را دارید و کشور مبدأ می‌تواند متفاوت باشد و با در نظرگرفتن کد تعرفه گمرکی و فرم‌هایی که توسط خود شما پر می‌شود، تعیین خواهد شد؛ بنابراین حتماً این فرم‌ها را با دقت بالا کامل کنید چرا که بروز هرگونه اشتباه در آن‌ها می‌تواند جریمه‌های سنگین به همراه مصادره‌ی کالا را برای شما به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا از گمرک {گام به گام}

بررسی ماهیت کد تعرفه گمرکی

کد تعرفه‌ی گمرکی یا HS Code در سراسر کشورهای دنیا در روند صادرات کالاها مورد استفاده قرار گرفته و براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت trade.gov می‌توان آن را به صورت زیر تعریف کرد:

((کد تعرفه‌ی گمرکی یک روش عددی استانداردشده برای طبقه‌بندی محصولات معامله شده است. این کد توسط مقامات گمرک در سراسر جهان برای شناسایی محصولات در زمان ارزیابی عوارض و مالیات و جمع‌آوری آمار و اطلاعات استفاده می‌شود.))

به دلیل اینکه سیستم ذکر شده در سراسر جهان شناخته شده است، آشنایی و درک نحوه‌ی عملکرد آن برای تمام افرادی که به نوعی در تجارت بین‌الملل دخیل هستند، ضروری است. کدهای HS معمولاً ۸ تا ۱۰ رقمی بوده و کاربرد اصلی آن‌ها طبقه‌بندی کالاهای گوناگون است که ۴ تا ۶ رقم اول در سراسر آن ثابت است.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان کد HS مناسب برای محصول دلخواه را پیدا کرد؟ این کار به هیچ عنوان دشوار نیست و با کمی بررسی می‌توانید کد صحیح کالای مورد نظر خود را پیدا کنید. با اطلاع از این کد می‌توانید در مورد پرداخت عوارض و مالیات به شیوه‌ای صحیح و رعایت قوانین وضع شده در این زمینه اطلاع پیدا کنید.

بررسی ماهیت کد تعرفه گمرکی

کاربرد HS Code

همان‌طور که اشاره کردیم کدهای تعرفه‌ی گمرکی به صورت گسترده توسط سراسر کشورهای دنیا، دولت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در تعیین مالیات‌های داخلی، وضع سیاست‌های تجاری، اطلاع از قوانین مبدأ و آمار حمل و نقل، نظارت بر قیمت‌ها و مواردی از این دست کاربرد دارند.

در حقیقت با استفاده از کد HS می‌توان فرآیندهای مرتبط به امور گمرکی و تجاری را با یکدیگر هماهنگ کرده و به این ترتیب هزینه‌های ناشی از تجارت بین‌المللی را کاهش داد.

نحوه‌ی پیدا کردن کد HS

برای پیدا کردن کد HS باید مراحل ذکر شده در این بخش را دنبال کنید:

  • در مرحله‌ی اول باید وارد سایت ایران کد شده و روی درخت‌واره‌ی ایران کد کلیک کنید.
  • بعد از آن در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود به بخش تناظرات کدهای بین‌المللی رفته و با وارد کردن نام کالا، کد HS مربوط به آن را پیدا کنید.

نحوه‌ی پیدا کردن کد HS

بررسی تفاوت بین مالیات و عوارض گمرکی

دو اصطلاح رایج مالیات و عوارض گمرکی در بیشتر موارد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما حقیقت این است که تفاوت‌های مشخصی بین آن‌ها وجود دارد که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم:

  • مالیات بر تمامی کالاهای فروخته شده در کشور مثل کالاهای وارداتی اعمال شده و هدف اولیه‌ی آن کسب درآمد برای دولت است.
  • در مقابل عوارض گمرکی نوعی مالیات است که بر کالاهای وارداتی اعمال شده و هدف آن در وهله‌ی اول محافظت از اقتصادهای بومی و محلی است.

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که عوارض نوعی مالیات ویژه برای واردات است در حالی که مالیات بر همه چیز اعمال شده که واردات هم جزو آن است. در هر صورت مالیات و عوارض هزینه‌هایی هستند که بر بار اعمال شده و بازرگانان باید هر دوی آن‌ها را پرداخت کنند.

بررسی تفاوت بین مالیات و عوارض گمرکی

عوارض گمرکی چطور تعیین می‌شوند؟

اگر می‌خواهید بدانید که چه فاکتورهایی در محاسبه‌ی عوارض گمرکی تأثیرگذار هستند این بخش را از دست ندهید. نرخ تعرفه گمرکی هر کالا با توجه به کد HS آن تعیین می‌شود؛ به‌علاوه هزینه‌های گمرکی هم چند بخش گوناگون را در برمی‌گیرند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هزینه‌ی انبارداری، سودبازرگانی و حقوق گمرکی اشاره کرد که جزئیات آن‌ها مطابق با جدول زیر است:

فاکتورهای موثر بر تعیین عوارض گمرکی
هزینه‌ی انبارداریبا توجه به مدت زمان نگهداری کالا در انبار،‌ وزن ناخالص کالا و نرخ انبارداری تعیین می‌شود.
حقوق گمرکیحقوق گمرکی بخش ثابت هزینه‌های گمرک بوده و برای هر کالا معادل چهار درصد محاسبه می‌شود.
سود بازرگانیبخش متغیر هزینه‌های گمرکی است که توسط دولت و با توجه به سیاسیت‌های کلان اقتصادی تعیین شده و فرمول محاسبه‌ی آن به صورت  است.

نکته: حاصل جمع موارد فوق در مجموع عوارض گمرکی شما را تشکیل خواهد داد.

بیشتر بخوانید: سود بازرگانی چیست+ فرمول محاسبه

سایر هزینه‌های دخیل در واردات یک کالا

در کنار عوارض گمرکی سایر هزینه‌هایی که ممکن است در زمان واردات بر روی محموله‌ی شما اعمال شود شامل موارد زیر خواهد بود:

  • عوارض هلال احمر: عوارض این سازمان مجموعاً ۱ درصد بوده که جدا از هزینه‌ی سود بازرگانی و حقوق گمرکی محاسبه خواهد شد.
  • هزینه‌ی بیمه: حتماً بار خود را بیمه کنید تا در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن خسارات شما در این زمینه جبران شوند.
  • هزینه‌های جانبی: برای کالاهای خطرناکی که جابه‌جایی و حمل و نقل آن‌ها با بارهای معمولی متفاوت است باید هزینه‌های اضافی و جانبی را در نظر بگیرید.
  • مالیات بر ارزش افزوده: نوعی هزینه‌ی دولتی است که بر کالاهای وارداتی به کشور اعمال شده و باید در زمان ترخیص کالا از گمرک پرداخت شود.

در صورت اطلاع از شرایط حمل کالا وارداتی از فرانسه، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

سایر هزینه‌های دخیل در واردات یک کالا

چطور عوارض گمرکی را پرداخت کنیم؟

حال که با فاکتورهای موثر بر عوارض گمرکی آشنا شدیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان این مبلغ را پرداخت کرد؟ باید بدانید که دو روش کلی برای انجام این کار پیش روی شما قرار دارد که شامل آنلاین و حضوری است.

همان‌طور که مشخص است روش آنلاین دردسر کمتری داشته و می‌تواند به روند کار شما سرعت ویژه‌ای ببخشد. برای این منظور باید در قدم اول به سامانه مدیریت متمرکز پرداخت‌های اینترنتی عوارض دولتی به آدرس payment.irica.ir مراجعه کنید. بعد از آن به راحتی می‌توان با وارد کردن شناسه پرداخت، مبلغ تعیین شده به عنوان عوارض گمرکی را پرداخت کرد.

نکات مهم در مورد پرداخت عوارض گمرکی

  • براساس قوانین گمرکی کشور نرخ مالیاتی کالاهای مضر برای سلامتی از قبیل تنباکو، دخانیات و مواردی از این دست بین ۱۰ تا ۴۵ درصد متغیر بوده و نرخ‌های متفاوتی برای ترخیص آن‌ها تعیین خواهد شد.
  • اگر تولیدکنندگان خارج از کشور کالاها را با قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با موارد مشابه موجود در بازار داخلی صادر کنند دامپینگ اتفاق می‌افتد که ممکن است هدف آن فلج کردن صنعت داخلی باشد. در چنین شرایطی دولت می‌تواند برای جلوگیری از دامپینگ عوارض ضد دامپینگ تا سقف دامیپینگ برای این کالاها تعیین کند.

نکات مهم در مورد پرداخت عوارض گمرکی

نگاهی به معافیت‌های گمرکی

دولت‌ها معمولاً دسته‌ای از کالاها را از پرداخت عوارض گمرکی معاف می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها در بیشتر موارد حمایت از اقتصاد کشور است. برای مثال ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید کارخانه‌ها که می‌توانند زمینه‌ی اشتغال و تولید را در کشور فراهم کنند در دسته‌ کالاهای معاف از مالیات قرار دارند.

علاوه بر این موارد، دولت در بعضی از زمان‌ها برای کالاهای ویژه‌ای معافیت از مالیات در نظر می‌گیرد تا بازار را تنظیم کرده و به این ترتیب کمبود کالاهای اساسی و داروهای خاص را جبران کند.

بیشتر بخوانید: هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

نگاهی به معافیت‌های گمرکی

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید عوارض گمرکی نوعی مالیات غیرمستقیم است که با هدف حمایت از کسب‌وکارهای داخلی بر روی کالاهای وارداتی به کشور دریافت می‌شود. اطلاع دقیق از قوانین موجود در این زمینه می‌تواند مانع پرداخت مبالغ سنگین برای حمل و نقل و ترخیص کالا شود. ما در پست تی ان تی بار شما را از مقصد تا کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن حمل کرده و وظیفه‌ی ترخیص آن را هم عهده‌دار می‌شویم. برای دریافت مشاوره در این زمینه می‌توانید با مشاوران مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول عوارض گمرکی

۱. عوارض گمرکی چیست؟

عوارض نوعی مالیات غیرمستقیم بر کالاهای وارداتی است که مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌کند حفاظت از اقتصاد و مشاغل کشور است.

۲. کد HS چیست؟

یک روش عددی استانداردشده برای طبقه‌بندی محصولات معامله شده است که توسط مقامات گمرک در سراسر جهان برای شناسایی محصولات در زمان ارزیابی عوارض و مالیات و جمع‌آوری آمار و اطلاعات استفاده می‌شود.

۳. چطور کد ‌HS محصول موردنظر خود را پیدا کنیم؟

برای این منظور می‌توانید دستورالعمل‌های شرح داده شده در مطلب را دنبال کنید.

۴. عوارض گمرکی چطور تعیین می‌شود؟

سه فاکتور هزینه‌ی انبارداری، حقوق گمرکی و سود بازرگانی بر تعیین عوارض گمرکی اثر می‌گذارند.

۵. مالیات چه تفاوتی با عوارض گمرکی دارد؟

مالیات بر همه‌ی کالاها اعم از کالاهای وارداتی اعمال می‌شود، اما عوارض صرفاً بر روی محصولات واردشده به کشور اعمال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها