sales [at] tntiran.com
82444 (021)

لیست کالاهای مجاز واردات

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: واردات کالا
لیست کالاهای مجاز واردات

اگر می‌خواهید در حوزه بازرگانی و به ویژه واردات کالا از کشورهای مختلفی همچون چین، ترکیه و غیره فعالیت کنید، قبل از هر اقدامی باید لیست کالاهای مجاز واردات را بشناسید. آشنایی با فهرست این کالاها می‌تواند در بازگشت سرمایه و سودآوری بیشتر کمک‌کننده باشد. با ادامه این مطلب از تی ان تی همراه ما باشید تا شما را با کامل‌ترین لیست کالاهای مجاز واردات آشنا کنیم.

منظور از واردات کالا چیست؟

منظور از واردات کالا چیست؟

واردات کالا به کالاها یا محصولاتی گفته می‌شود که در یک کشور خارجی تولید شده و برای فروش وارد کشور مقصد می‌شوند. واردات کالا نقش مهمی را در توسعه تجارت بین‌المللی و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. با استفاده از این فرآیند، علاوه بر اینکه کشورها می‌توانند نیازهای داخلی خود را برطرف کنند، به محصولات متنوعی نیز دسترسی خواهند داشت و درب‌های بازارهای جهانی را به روی خود باز می‌کنند.

واردات می‌تواند محصولات مختلفی ازجمله مواد خام، ماشین‌آلات، قطعات الکترونیکی و غیره را شامل شود. علاوه بر این، به دو صورت تجاری و غیرتجاری قابل انجام است. در واردات تجاری، کالاها برای فروش و توزیع در بازارهای داخلی کشور مقصد وارد می‌شوند، اما در واردات غیرتجاری، هدف، وارد کردن کالاها به منظور استفاده شخصی یا مصرف خانگی است.

در صورت اطلاع از هزینه پست بین المللی، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در ارتباط باشید.

انواع واردات کالا طبق قوانین ایران

انواع واردات کالا طبق قوانین ایران

به طور کلی می‌توان گفت واردات کالا به کشور ایران به دو روش واردات قطعی و واردات موقت که در ادامه توضیح خواهیم داد صورت می‌گیرد.

  • واردات قطعی: در این نوع واردات، کالا به قصد مصرف وارد کشور مقصد می‌شود. برای این منظور باید اقداماتی نظیر ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت، تهیه پروفرما، اظهار کالا به گمرک و انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا انجام شود. در واردات قطعی، حقوق و عوارض گمرکی و همچنین سود بازرگانی دریافت خواهد شد.
  • واردات موقت: در این نوع واردات، کالا به صورت موقت و دوره‌ای وارد کشور مقصد می‌شود. برای وارد کردن کالا به این روش نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نیست، اما برای خروج از اماکن گمرکی باید تشریفات گمرکی طی شوند. لازم به ذکر است که واردات موقت مشمول ضوابط ثبت سفارش نیز نخواهند شد.

بیشترین کالاهای وارداتی به ایران در سال ۱۴۰۲

بیشترین کالاهای وارداتی به ایران در سال 1402

گمرک جمهوری اسلامی ایران، آماری را در مورد واردات کالا به این کشور در ۷ ماه نخست امسال منتشر کرده است.

طبق این آمار، بیشتر از ۱۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تن کالای اساسی وارد شده‌اند که ارزش آن‌ها بیشتر از ۹ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار است.

بیشترین کالاهای وارداتی به ایران در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ذرت با واردات بیش از ۴.۹ میلیون تن، روغن‌های خوراکی با بیش از ۱.۱ میلیون تن و دانه‌های روغنی با بیش از یک میلیون و ۷۸۱ هزار تن هستند.

علاوه بر این، مواردی همچون گوشت قرمز گرم سبک، کود شیمیایی و جو نیز سهم چشمگیری را در واردات داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: مراحل واردات کالا

دسته‌بندی مهم‌ترین کالاهای مجاز واردات به ایران

دسته‌بندی مهم‌ترین کالاهای مجاز واردات به ایران

کالاهای مجاز واردات به ایران در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • انواع مواد غذایی
  • لوازم الکترونیکی و دیجیتال
  • لوازم برقی منزل
  • پوشاک
  • داروهای خاص
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • ماشین‌آلات

کالاهایی که در هر دسته قرار می‌گیرند، از کشورهای متفاوتی وارد ایران می‌شوند. برای مثال، از آنجا که مواد غذایی بسیار مهم و حساس هستند، حتما باید از نظر استاندارد بودن بررسی شوند. اگر کشور مبدا صلاحیت لازم را برای صادر کردن مواد غذایی داشته باشد، ایران آن را می‌پذیرد و کالاها را جهت واردات دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: نحوه تخصیص ارز برای واردات

لیست کالاهای مجاز واردات به ایران

لیست کالاهای مجاز واردات به ایران

در این قسمت لیست کالاهای وارداتی به ایران را در جدول زیر آورده‌ایم:

۱-محصولات داروییبوکسامین، آباکاویر، اسمانان، مکمل‌های دارویی، روغن‌های دارویی، مکمل‌های پروتئینی، تجهیزات پزشکی مانند بانداژ، گاز و غیره،
۲-وسایل الکترونیکی و دیجیتالگوشی موبایل، لپ‌تاپ، مانیتور، کیس، کیبورد، موس، اسپیکر، ساعت، دوربین‌های دیجیتال و ضبط ویدئویی، دوربین مداربسته، دستگاه‌های صوتی، میکروفون و پایه آن.
۳-مواد غذاییانواع گوشت، گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس و غیره)، کنسروهای گوشت و همبرگر آماده، انواع ماهی و فرآورده‌های آن، قند و شکر، انواع شکلات، آدامس، کره، کاکائو، قهوه، مواد غذایی کودکان و نوزادان، خمیرهای غذایی پخته‌شده یا پرشده یا آماده‌شده به هر نحو، غلات، محصولات خبازی، نان و شیرینی‌پزی مانند کیک، بیسکوییت، انواع نان، رب گوجه‌فرنگی، انواع کنسروها، مربا، ژله، انواع سس‌ها، انواع کمپوت‌ها، انواع آبمیوه‌ها، عصاره‌ها و اسانس‌ها، بستنی یا محصولات یخ‌زده، آب، نمک، خوراک حیوانات.
۴-محصولات ورزشیانواع لوازم باشگاه، توپ‌ها، تخته‌ها، زیرانداز ورزشی، پوشاک ورزشی، انواع کفش‌ها، لباس شنا، پولیور ورزشی.
۵-پوشاکانواع بلوز، شلوار خانگی، شلوار لی، شلوارهای پارچه‌ای، دامن، لباس زیر، جوراب، کیف و کفش، پالتو، ژاکت، کاپشن، دستکش، ست‌های مردانه و زنانه، حوله، تن‌پوش، شال و روسری، لباس نوزاد و کودک، پوشش حیوانات، انواع پارچه‌ها با جنس‌های مختلف.
۶-دامیدام زنده، محصولات لبنی، گوشت
۷-کشاورزیدانه گیاهان، نهال درختان، لوازم کشاورزی شامل تراکتورها، کامیون‌ها و غیره.
۸-لوازم خانگیماشین‌های لباسشویی، فلاش تانک، ماشین ظرف‌شویی، شیرآلات بهداشتی، سردوشی، آب‌گرم‌کن، اتو، جاروبرقی، بخاری برقی، پنکه، سماور برقی، انواع لامپ‌ها، انواع یخچال و فریزر، کولرهای آبی و گازی، بخاری گازسوز، تلویزیون، کلید و پریز، محافظ برق.
۹-لوازم کودکپوشاک کودک، لوازم بازی، تختخواب، لوازم شیردهی، پودر بچه، صابون بچه، پستانک، پوشک.
۱۰-لوازم آرایشی و بهداشتیانواع لوازم آرایشی اعم از انواع کرم‌ها، رژ لب، رژ گونه، ریمل، خط چشم و سایرین، لوازم بهداشتی شامل صابون، شامپو، تقویتی مو، لوسیون بدن، کرم‌های پوست و مو، انواع شوینده‌های بدن (صابون و شامپو).
۱۱-لوازم روشناییانواع لوستر، چراغ آویز، وال لایت، هد لایت، لامپ، چراغ مطالعه، چراغ‌قوه، انواع ریسه‌ها.
۱۲-لوازم و تجهیزات پزشکیدستگاه‌های بیمارستانی، لوازم بیهوشی، لوازم جراحی شامل نخ‌ها، پنس‌ها و غیره.
۱۳-ماشین‌آلاتماشین‌آلات سنگین، تجهیزات ماشین، قطعات داخلی و خارجی، ضدیخ.

بهترین کشورها برای واردات کالا به ایران

مهم‌ترین کالاهای مجاز واردات به ایران از کشورهای زیر تامین می‌شود:

واردات کالا از ترکیه

واردات کالا از ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که نقش مهمی را در صادرات کالا به کشور ایران ایفا می‌کند. ترکیه یکی از قدیمی‌ترین همسایه‌هایی است که از گذشته با ایران روابط تجاری داشته و دادوستد می‌کرده است. از طرف دیگر، به دلیل اینکه ترکیه با کشورهای اروپایی ارتباط دارد و بسیاری از کالاهایش را از این کشورها وارد می‌کند، می‌تواند رابط خوبی بین واردات کالاهای برند به ایران باشد. علاوه بر این، واردات از ترکیه خیلی راحت‌تر از دیگر کشورهاست که این موضوع می‌تواند منجر به تسریع فرآیند واردات شود.

واردات کالا از دبی

یکی دیگر از مکان‌هایی که سهم زیادی را در صادرات به ایران ایفا می‌کند، دبی است. از آنجا که کشورها و برندهای برتر جهان در این شهر مستقر هستند، دبی به عنوان مسئول واردات کالاهای بسیاری به ایران شناخته می‌شود و می‌تواند کالاهای مختلفی را با سطح مرغوبیت بسیار بالا به ایران عرضه کند.

واردات کالا از گرجستان

واردات کالاها از گرجستان به ایران به محصول خاصی محدود نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین آن‌ها گوشت است. از دیگر کالاهای وارداتی از گرجستان به ایران می‌توان به چوب گرجستان به ویژه چوب راش، فرو منگنز، گردوی تازه خشک شده، تراکتور و ماشین‌آلات، تراش فلزات و آهن‌آلات برای کارهای مربوط به ساخت و ساز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مراحل واردات کالا از چین

واردات کالا از چین

واردات کالا از چین

چین یکی از مهم‌ترین کشورها در واردات کالا به ایران و دیگر کشورها است. چین در دسته‌های مختلف تولید کالا فعالیت می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین کشورها در صادرات است. به دلیل مرغوبیت و کیفیت خوب کالاهای چینی، بسیاری به دنبال واردات از این کشور هستند. از مهم‌ترین اقلامی که در پروسه واردات از چین به ایران قرار می‌گیرند می‌توان به محصولات آرایشی و بهداشتی، پوشاک، لوازم برقی، لوازم‌تحریر، ماشین‌آلات، لوازم منزل و غیره اشاره کرد.

در صورت اطلاع از شرایط واردات کالا از چین، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

سخن آخر

واردات کالا بخش مهمی از اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که امروزه بسیاری از نیازهای جامعه از این طریق تامین می‌شود. علاوه بر این، واردات تجارتی پرمنفعت بوده و سود زیادی را برای بازرگانان به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل است که خیلی از صاحبان کسب‌وکارها به فکر واردات کالاها به کشور هستند؛ اما قبل از هر اقدامی باید در مورد لیست کالاهای مجاز واردات اطلاعات لازم را داشته باشند. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ داده شود.

سوالات متداول

آیا برای واردات کالا باید مالیات پرداخت شود؟

بله در همه کشورها بازرگانان باید بعد از واردات کالا مالیات پرداخت کنند که مقدار آن را دولت تعیین می‌کند.

واردات چه کالاهایی به ایران ممنوع است؟

ایران کشوری است که به امنیت و رفاه شهروندانش بسیار اهمیت می‌دهد. به‌این‌ترتیب، ورود بسیاری از کالاها به کشور برای اطمینان از ایمنی افراد و حفاظت از محیط زیست ممنوع است. برخی از اقلام ممنوعه شامل سلاح‌هایی مانند سلاح گرم، مواد منفجره و انواع خاصی از مهمات است. علاوه بر این، برخی از داروها مانند مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و داروهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌ها را تائید نکرده است، از ورود به ایران منع شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها