sales [at] tntiran.com
82444 (021)

لیست کالاهای ممنوع ۱۴۰۲

Posted by: sinamosafer.mentorx
Category: واردات کالا
لیست کالاهای ممنوع ۱۴۰۲

به عنوان یک وارد کننده، شما باید بدانید کالاهایی که وارد می‌کنید با مقررات تعیین شده توسط سازمان‌های دولتی مطابقت دارند یا خیر. دانستن اینکه کدام کالاها در لیست کالاهای ممنوع ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند و درک انواع کنترل‌های گمرکی، هنگام واردات کالا از خارج از کشور مهم است. با توجه به اهمیت شناخت کالاهای ممنوعه در حمل‌ونقل بین‌المللی، در این مطلب از پست تی ان تی قصد داریم به طور کامل به بررسی کالاهای ممنوعه ۱۴۰۲ بپردازیم، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

چرا ورود برخی کالاها به ایران ممنوع است؟

چرا ورود برخی کالاها به ایران ممنوع است؟

ایران کشوری است که به امنیت و رفاه شهروندانش بسیار اهمیت می‌دهد. به‌این‌ترتیب، ورود بسیاری از کالاها به کشور برای اطمینان از ایمنی افراد و حفاظت از محیط زیست ممنوع است. برخی از اقلام ممنوعه شامل سلاح‌هایی مانند سلاح گرم، مواد منفجره و انواع خاصی از مهمات است. علاوه بر این، برخی از داروها مانند مواد مخدر، روانگردان ها و داروهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن‌ها را تائید نکرده است، از ورود به ایران منع شده‌اند. ورود برخی از محصولات غذایی مانند میوه و سبزیجات تازه به دلیل خطر بالقوه ورود گونه‌های مهاجم و آفات به اکوسیستم‌ها نیز محدود می‌شود.

علاوه بر این، سایر کالاها، مانند اقلام تقلبی یا دزدی دریایی، در صورت ورود غیرقانونی به ایران می‌توانند در مرز ضبط شوند. این کالاها ممکن است سلامت یا ایمنی عمومی را به طور جدی تهدید کرده یا در اقدامات تجاری یا توافقات بین کشورها یا مناطق تداخل ایجاد کنند. درنهایت، دانستن اینکه چه نوع کالاهایی می‌توانند وارد ایران شوند و چه کالاهایی نمی‌توانند وارد شوند، مهم است تا از ورود اقلام بالقوه آسیب‌رسان به این کشور جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اصطلاح door to door یا همان ارسال درب به درب چیست؟

کالای ممنوع چیست؟

کالای ممنوع چیست؟

در حوزه تجارت بین‌الملل، بسیار ضروری است که بازرگانان با داشتن کارت بازرگانی معتبر، بتوانند هویت و محدوده عملیاتی خود را به طور جامع و دقیق نشان دهند. این کارت می‌تواند یک ابزار مهم برای سرعت دادن به فرآیند واردات و همچنین ترخیص کالاها از گمرک باشد.

کالاهای مشمول واردات، آن‌هایی هستند که با موازین شرعی و دینی ملت مطابقت دارند. منظور از کالاهای ممنوعه نیز اقلامی است که برای حفظ ایمنی و امنیت ایران و شهروندانش، نمی‌توان آن‌ها را وارد کرد. کالاهایی مانند مشروبات الکلی، گوشت‌های حرام، اسلحه، مواد مخدر و روان‌گردان در دسته کالاهای ممنوعه جای می‌گیرند.

دولت هرساله لیستی از جدیدترین کالاهای ممنوع را که در قانون اساسی در گروه ۲۷ قرار دارند منتشر می‌کند. جدیدترین لیست شامل ۶۰۰ قلم کالا است که وزارت صمت با ورود آن‌ها به کشور مخالف است و تنها در صورت دارا بودن مجوز وزارت امنیت می‌توان نسبت به واردات آن‌ها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: لیست و انواع گروه کالاهای خطرناک

لیست کالاهای ممنوع ۱۴۰۲

لیست کالاهای ممنوع 1402

در زمینه صادرات و واردات کالاها، جزئیات کالاهای ممنوع و مشروط همیشه بحث‌برانگیز بوده است. سازمان گمرک دائما در حال تغییر این لیست است. در ادامه به آخرین نسخه لیست کالاهای ممنوع ۱۴۰۲ اشاره خواهیم کرد.

۱-اشیا قیمتیکالاهایی از قبیل طلا، نقره، عتیقه‌جات، انواع سکه و سنگ‌های گران‌قیمت
۲-مواد خوراکیواردات و صادرات هرگونه مواد خوراکی اعم از لبنیات، سبزیجات، مرکبات و…
۳-مواد اشتعال‌زاانواع کبریت، فندک، هیزم و زغال چوب
۴-صنایع نساجیانواع پارچه از نوع پشمی، فاستونی، پنبه و الیاف مصنوعی و…
۵-محصولات دارویی و بهداشتی و آرایشیکرم دست و صورت، شوینده‌های صورت و…
۶-کالاهای دارای باطریتلفن همراه، لپ‌تاپ، پاور بانک و…
۷-کالاهای دارای حافظه داخلیچیپست‌های فلش مموری، انواع رم، هارد (اکسترنال)، پورت لن یا آی سی بلوتوث و gps
۸-انواع صنایع چوبیمبلمان، میز ناهارخوری و…
۹-مواد منفجرهگازها و جامدات قابل اشتعال، جیوه و…
۱۰-سلاح سرد و گرمچاقو، زنجیر، پنجه بوکس، شوکرهای الکتریکی، تفنگ، مسلسل و…
۱۱-فیلترشکن و ماهوارهنرم‌افزارهای فیلتر شکن و تجهیزات ماهواره
۱۲-مکانیک و فلزشناسیانواع تیرآهن، سیلندر گاز مایع و…
۱۳-صنایع تجهیزات نظامیگاز اشک‌آور، گازهای بیهوشی، شوکر، باتوم و…
۱۴-کالاهای ساختمانی و معدنیانواع سیمان، آجر رسی و…
۱۵-کالاهای شیمیاییشامپو سر، خمیردندان، انواع گریس، ضد‌یخ و…
۱۶-کالاهای مخابراتیبی‌سیم‌، ریموت‌ و کنترل‌های مخابراتی
۱۷-مواد مخدر و روان‌گردانواردات و صادرات هرگونه مواد مخدر
۱۸-دستگاه‌های فرستندهاز هر نوع که باشند همچنین واردات قطعات متعلق به آن، مگر با دریافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۹-وسیله‌های مربوط به عکاسی هواییدستگاه‌های مربوط به عکاسی و فیلم‌برداری هوایی مگر با دریافت مجوز از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۲۰-کتاب و نوشت‌افزار
۲۱-ادوات موسیقی
۲۲-فراورده‌های معطرعطر، ادکلن و دیگر فراورده‌های معطر
۲۳-تجهیزات پزشکیگوشی پزشکی، آنژیوکت، جرم‌گیر دندان، سرنگ، دستکش جراحی، انواع عصا و…

کالای مشروط چیست

کالای مشروط چیست

کالای مشروط به اقلامی گفته می‌شود که صادرات یا واردات آن‌ها ممنوع نیست، اما برای این منظور لازم است نسبت به کسب مجوز از نهادهای دولتی اقدام شود و ممکن است در شرایط زمانی خاص، مجوز ورود و خروج آن‌ها داده نشود.

برای مثال ورود و خروج کالاهایی مانند روغن، گوشت، مواد شوینده و غیره در برخی از مواقع ممنوع است و از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده مجوزهای لازم داده نمی‌شود.

در صورت اطلاع از شرایط حمل کالا وارداتی از ایتالیا، با کارشناسان ما در پست تی ان تی در تماس باشید.

لیست کالاهای مشروط ۱۴۰۲

  • کالاهای مغناطیسی و مگنتی
  • انواع پودر
  • انواع مایعات

لیست کالاهای مشروط 1402

برای ترخیص کالاهای مشروط چه تست‌هایی انجام می‌شود

برای ترخیص چنین کالاهایی به تست‌هایی همچون تست ریپورت، تست Msds و تست مگنتی نیاز است.

  • تست ریپورت: تمامی محصولات تولید شده در کارخانه باید بر اساس استاندارد تعریف شده باشند. تست ریپورت به منظور آنالیز فنی این محصولات انجام می‌شود.
  • تست Msds : Msds یا برگه اطلاعات ایمنی مواد، برگه‌ای است که در آن اطلاعات کامل خطرات مواد شیمیایی ذکر می‌شود. این اطلاعات شامل اطلاعات بهداشتی مواد شیمیایی و دستورالعمل‌های اضطراری و ایمنی هنگام حمل مواد می‌شود.
  • تست مگنتی: در این نوع تست، کالاهایی را که آهنربا دارند در میدان الکتریکی قرار می‌دهند و اگر میزان آهنربایی بودن آن از ۱۰ درصد رد شود، امکان ترخیص کالا وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: هزینه ترخیص کالا از گمرک به چه عواملی بستگی دارد؟

برای ترخیص کالاهای مشروط چه تست‌هایی انجام می‌شود

سخن آخر

هنگام وارد کردن کالا به ایران، بسیار مهم است که بررسی کنید آیا در زیرمجموعه کالاهای ممنوع ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند یا خیر. اگر در دسته کالاهای ممنوع قرار داشتند، دانستن مراحل لازم و اقدامات احتیاطی برای کمک به عبور موفقیت‌آمیز کالاها از مرز مفید خواهد بود. تحقیق کامل و درک تمام مراحل لازم قبل از شروع فرآیند واردات مهم است. نادیده گرفتن قانون، نقض استانداردها و مقررات تعیین شده توسط مقامات ایرانی را توجیه نمی‌کند. طبق قوانین گمرکی و بازرگانی، متخلفان با جریمه و مجازات مواجه خواهند شد.

سوالات متداول

کالاهای ممنوع ۱۴۰۲ صادراتی شامل چه مواردی می‌شوند؟

کالاهای ممنوعه صادراتی شامل اشیا عتیقه، میراث فرهنگی، اقلام دامی یا نباتی، گونه‌های جانوری و دیگر کالاهای ممنوع الصدور به موجب قوانین خاص می‌شوند.

کالای مسافر چیست؟

ممنوعیت ورود برخی از کالاها علاوه بر تجار و بازرگانان شامل مسافران نیز می‌شود. منظور از کالای مسافر، کالاهای همراه مسافر است که در زمان عبور از گیت بررسی می‌شود. طبق ماده ۱۳۸ قانون امور گمرکی، مسافران عازم ایران می‌توانند کالاهای غیرتجاری را همراه خود بیاورند. طبق این قانون، هر وسیله نو که ارزشی حداکثر ۸۰ دلاری داشته باشد، می‌تواند ترخیص شود؛ البته به شرطی که ماهیت غیرشرعی یا غیرقانونی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

شعب
رهگیری مرسولات
استعلام حمل
نمایندگی ها